Daniel Johansson kompletterar Spotifys just släppta statistik över hur svensk musik strömmas i utlandet, med egen sammanställd aggregerad statistik för respektive artist, och vad utvecklingen säger om både Spotify och den svenska streamingexporten.
För sådär två år sedan sammanställde jag statistik över hur svenska artister presterat på Spotify sedan start. Baserat på data jag fick från Spotify gick jag igenom alla artister som genererat mer än 1 miljon strömmar från start fram tills då, för att försöka förstå vilka genrer, artister och vilken musik som ”vunnit” på streamingformatet, vilka som kanske inte lyckats lika bra, och vad det kunde bero på.
Förra året följde jag upp med statistik över alla svenska artister som genererat över en halv miljard strömmar sedan start, en artikel som av någon anledning fortsätter vara en av de absolut mest besökta på MI:s webbplats.
Det kommer en ny större uppdatering vad det lider, men jag tänkte passa på att här göra en mindre update, med anledning av den data som Spotify just presenterat och som vi skriver om här.
75% av svenska artisters strömmar på Spotify genererades 2024 från utlandet, en ökning med 50% jämfört med för tio år sen. För bara några få år sedan sade Spotify att det var ca 60%, så något spännande har helt klart hänt efter pandemin.
Självklart har det delvis att göra med att Spotify har vuxit kraftigt internationellt, och att Sverige är ett litet land i jämförelse, men jag tycker Spotifys egen förklaring också har bäring, att det till viss del handlar om ”ett generationsskifte bland svenska musikskapare, ökad genrebredd och en global musikmarknad där digital räckvidd och datadriven upptäckt spelar allt större roll.”
Samtidigt som några av de svenska ”äldre” akterna fått ett rejält uppsving internationellt, vi pratar om ABBA, Ace of Base, Roxette, The Cardigans, som allihopa kan stoltsera med nästan en fördubbling av det totala antalet strömmar under de senaste 2,5 åren.
Spotify listar de 30 mest strömmade svenska artisterna i utlandet, allesamman med en andel utländska strömmar som ligger i spannet 81-98%. Det som inte finns med är det totala aggregerade antalet strömmar respektive artist genererat, men eftersom jag har listat data två år i rad, tänkte jag helt enkelt uppdatera statistiken för just dessa 30 artister.
Notera att topp 30 som Spotify presenterat alltså är ordnad efter de mest strömmade svenska artisterna i utlandet, inte mest strömmade totalt. Samt att det gäller för åren 2014–2024.
Den aggregerade statistiken i nedan tabell är det totala antalet strömmar för respektive artist, inklusive Sverige (även om Sverige så klart har en minimal påverkan på helheten), från Spotifys lansering i oktober 2008 till den 15 juni 2025. En liten analys kommer efter tabellen.
Artist | Juni 2025 | Maj 2024 | Oktober 2022 | |
1 | Avicii | 18 976 581 498 | 16 479 212 102 | 13 192 619 970 |
2 | ABBA | 10 368 970 549 | 8 043 066 531 | 5 268 763 979 |
3 | Zara Larsson | 10 930 211 429 | 9 673 709 895 | 7 642 200 838 |
4 | Alesso | 6 995 453 521 | 6 117 275 083 | 4 956 483 590 |
5 | Galantis | 6 021 512 552 | 5 519 335 091 | 4 692 496 692 |
6 | Tove Lo | 8 273 033 897 | 7 377 875 281 | 5 790 894 322 |
7 | Swedish House Mafia | 5 215 900 042 | 4 063 030 130 | 2 590 444 269 |
8 | Ghost | 3 825 368 045 | 2 905 935 848 | 1 569 420 560 |
9 | Sabaton | 3 949 572 858 | 3 303 914 300 | 2 522 254 182 |
10 | Roxette | 3 393 964 088 | 2 612 681 570 | 1 894 072 785 |
11 | Axwell /\ Ingrosso | 2 964 646 002 | 2 699 847 155 | 2 374 870 773 |
12 | A7S | 2 811 896 743 | 2 514 856 027 | 1 951 736 976 |
13 | Axwell | 3 825 508 960 | 1 439 236 666 | 1 082 331 948 |
14 | Sebastian Ingrosso | 3 654 184 937 | 1 294 236 237 | 1 095 020 285 |
15 | Mike Perry | 2 402 966 559 | 2 123 881 627 | 1 880 260 874 |
16 | Lykke Li | 2 729 744 003 | 2 092 407 918 | 1 755 617 320 |
17 | Icona Pop | 2 494 133 715 | 2 104 028 441 | 1 731 838 759 |
18 | NOTD | 2 022 961 630 | 1 896 251 087 | 1 602 633 794 |
19 | Sandro Cavazza | 2 664 011 164 | 2 349 761 199 | 1 966 307 020 |
20 | John Martin | 2 241 220 129 | 1 894 444 046 | 1 326 587 761 |
21 | José González | 1 911 370 091 | 1 667 611 257 | 1 333 447 636 |
22 | The Cardigans | 1 670 500 584 | 1 206 558 317 | 739 100 942 |
23 | Yung Lean | 1 653 746 063 | 1 354 476 617 | 966 317 220 |
24 | Ace of Base | 1 580 411 236 | 1 122 217 923 | 737 875 695 |
25 | Snoh Aalegra | 1 497 397 949 | 1 203 458 940 | 854 200 291 |
26 | Europe | 1 423 210 731 | 1 201 988 591 | 949 243 075 |
27 | NEIKED | 1 320 649 830 | 1 214 343 921 | 977 226 495 |
28 | In Flames | 1 733 164 147 | 1 521 077 573 | 1 217 084 886 |
29 | Eric Prydz | 1 291 390 477 | 1 058 575 655 | 773 973 254 |
30 | Loreen | 1 515 954 481 | 1 053 584 629 | 349 487 988 |
Totalt | 121 359 637 910 | 99 108 879 657 | 75 784 814 179 |
Många strömmar blir det…
Baserat på ovan kan man se några intressanta saker.
Avicii fortsätter vara Sveriges i särklass största artist på Spotify. Det säger något om vilken tidlös och enormt uppskattad musik han skapade. Det finns inte ens en liten tendens att någon annan svensk artist skulle kunna komma i närheten under den nära framtiden.
ABBA har mer eller mindre dubblerat antalet strömmar sen oktober 2022. Också tidlöst, och med tanke på att bandet nu är förevigat som hologram som skulle kunna användas i nya produktioner under resten av århundradet, så lär ABBA fortsätta vara en av de största svenska musikexporterna. Tänk när bandet firar 100-årsjubileum av Waterloo, år 2074.
Tove Lo har ett större antal strömmar totalt än Alesso och Galantis, men hamnar längre ned på Spotifys lista. Det skulle kunna vara ett resultat av att Spotify valt att bortse från vissa collabs i sin topplista, men det vet jag inte med säkerhet.
Ghost har mer än dubblerat det totala antalet strömmar sedan oktober 2022, och även Sabaton har nästan dubblerat. Kanske får jag omvärdera min slutsats från 2022 att metal har det svårt på Spotify. Å andra sidan, Ghost och Sabaton är nog undantag om man ser till genren som helhet, men det får jag nog återkomma kring.
Axwell har haft en tillväxt på över 250% sen oktober 2022, och Sebastian Ingrosso ca 235%. Överlag ser vi på just den här topplistan att Sveriges export av Dance och Electronic är dominerande, något som Spotify också identifierar i sin topplista över genrer. Det är sällan man ser Pop utklassad av andra genrer, men, heja svensk EDM, ungefär hälften av topp 30 artister i utlandet finns där.
The Cardigans har också mer än dubblerat sen oktober 2022. Liksom Ace of Base, framför allt under 2024 boostat av TikTok.
Rent procentuellt är det dock artisten som är sist på just den här listan som har ökat mest, precis som förra året. Loreen har ökat med 334% sen oktober 2022.
Ni kan säkert hitta andra spännande saker i ovanstående statistik, men den svenska musikexporten fortsätter inte bara att vara stark, det verkar som om tillväxten ökar för varje år som går. Man kan alltid fundera över om det finns någon koppling mellan att svenska artister lyckas så bra på Spotify internationellt, och att Spotify kommer från Sverige?
Spotify uppmärksammar också ett antal andra artister som strömmas mycket i utlandet just nu: KIDDO, som har 935 239 342 strömmar, COBRAH, 209 168 529 strömmar, och så väldigt mycket nyare artister som Killen, Eurohead, Haley Bridge som är precis i början av sina karriärer, men där strömmarna främst genereras i utlandet.
Till det skulle jag vilja lägga några andra artister, som ibland missas, men som har en mycket stor internationell publik.
Maher Zain, sommarpratare år 2016 och som gästat Malou, har genererat 1 359 928 799 strömmar per den 15 juni 2025 på Spotify. 1,4 miljarder strömmar alltså, ungefär samma nivå som Europe och NEIKED.
Musiken strömmas framför allt i den muslimska världen, eftersom Zain skriver religiöst inriktad musik, med genombrottsalbumet Thank You Allah för sådär 15 år sen. I våras orsakade han rabalder när han sjöng tillsammans med kvinnor vid Masjid an-Nabawi i Medina, något som inte sågs med blida ögon på grund av traditionella könsnormer.
Jag är inte tillräckligt kunnig kring just det här med islam, men de som älskar Maher Zain vet ändå att han är svensk, han kom hit som 8-åring från Libanon. Det är en av de största musikexporterna.
Sen har vi en mängd artister och låtskrivare som inte tillhör de topp 30, som liksom befinner sig i ett ”mellanskikt”, som ändå bör uppmärksammas just på grund av det internationella intresset.
Mangoo, vars största marknad är Indonesien, följt av USA, med 518 milj. strömmar på Spotify.
KAAZE, som störst i Tyskland med 448 milj. strömmar.
Johnning, störst i USA och Tyskland, med 410 milj. strömmar.
HNNY, också som störst i USA, och som genererat 302 strömmar.
Urban Cone som också har en stor following i USA, och som genererat 233 milj. strömmar.
Rhys med 238 milj. strömmar på Spotify.
Men vi har också pianister som Johannes Bornlöf, med 646 milj. strömmar och Peter Sandberg, med 625 milj. strömmar.
Och så har vi så klart göteborgska Little Dragon, superstora i USA, och med 1,2 miljarder strömmar.
Det är naturligtvis jätteintressant med de allra största artisterna och låtskrivarna på topp 30 över mest strömmat i utlandet, men precis som Spotify säger finns det en mycket intressant bredd i det mellanskikt som kommer sen. Där tror jag det finns en mycket spännande analys att göra framgent, alla dessa svenska artister och låtskrivare som skapar myllan under de allra största. Som sagt, jag hoppas kunna återkomma till det senare i år.
De 30 största svenska artisterna utomlands i ovanstående tabell har hur som helst genererat 121 miljarder strömmar på Spotify sedan start, mycket imponerande!
Men Drake har som enskild artist genererat 114 miljarder strömmar på Spotify bara han… Bara som nykter jämförelse.
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se