Bland veckans nyheter: AI-bolaget Anthropic’s jurist använde sig av hallucinerande chatbot. Universal och Apple Music lanserar en ny slags ”boostad” musik med bland annat Katy Perry och Imagine Dragons.
—–
Den senaste utvecklingen i fallet mellan de amerikanska musikförlagen och Anthropic, tog en intressant vändning i veckan när det avslöjades att Anthropic’s jurist Ivana Dukanovic använt AI-boten Claude i samband med sin skriftliga argumentation till domstolen, och att Claude ”hallucinerat”, hittat på saker.
Dukanovic säger: – Unfortunately, although providing the correct publication title, publication year, and link to the provided source, the returned citation included an inaccurate title and incorrect authors.
Musikförlagen har stämt Anthropic för att de har tränat just Claude på låttexter, och domaren kallar Dukonvics användning av boten för ”pinsam”.
—–
Universal Music Group och Apple Music har lanserat Sound Therapy, en ny samling av ljud och musik som är exklusivt tillgänglig på Apple Music. Syftet med samlingen är att hjälpa lyssnare att fokusera, slappna av och sova bättre genom att kombinera ljudvågor med omarbetade versioner av populära låtar.
Musiken, som har utvecklats av Sollos som är en del av UMG i London, är uppdelad i tre kategorier: Focus, Relax och Sleep. Varje kategori innehåller förlängda, instrumentala och omarbetade versioner av låtar från artister som Imagine Dragons, Katy Perry, Kacey Musgraves, Ludovico Einaudi, AURORA, Jhené Aiko, Chelsea Cutler med flera.
Låtarna har ”förstärkts” med specifika ljudvågor som ska framkalla önskade hjärnresponser: gamma-vågor och vitt brus för koncentration, theta-vågor för avslappning och delta-vågor och rosa brus för djupare sömn.
Michael Nash, digitalchef på UMG, säger:
– For years, elevating music’s role in health and wellbeing has been a strategic priority for UMG, linked to a potentially significant commercial opportunity, as well as something that our chairman and CEO, Sir Lucian, and the entire management team are passionate about. Given Apple’s leadership at the intersection of health and technology, the launch of Sound Therapy represents an important validation of our innovative, science-led Sollos initiative.
—–
De sydkoreanska lokala streamingtjänsterna Melon och Genie har tappat marknadsandelar till YouTube Music och Spotify under det senaste året. Enligt Korea Times, som hänvisar till en undersökning av Wiseapp, har YouTube Music nu ca 9,5 miljoner månatligt aktiva användare, följt av 6,5 miljoner som betalar för Melon.
Spotify har sett en tillväxt i landet och rapporteras nu ha ca 3,3 miljoner betalande användare, medan Genie har 2,6 milj. Sydkorea har ca 52 miljoner invånare.
—–
Spotify har på inrådan av den indiska regeringen tagit bort alla pakistansk musik från plattformen i Indien. Beslutet gäller alla streamingtjänster, och är ett resultat av den växande konflikten mellan Indien och Pakistan.
Den indiska regeringens beslut innebär att alla digitala tjänster ska släcka ned allt innehåll som har pakistanskt ursprung, såväl musik som film och annat. Om Spotify och andra tjänster vill fortsätta vara aktiva i landet har de inget annat val än att följa de regler som regeringen infört.
—–
Det blev mycket uppmärksamhet i veckan kring SoundClouds formuleringar om AI i sina användarvillkor. Så som texten formulerats hade det kunnat tolkas som om SoundCloud gav sig själva rätten att använda uppladdad musik för att fritt träna AI-modeller.
I ett uttalande säger SoundCloud att man aldrig haft intentioner att använda musiken på det här sättet, utan att det handlar om dåligt formulerad text. Till The Verge säger Marni Greenberg, SVP och kommunikationschef på SoundCloud:
”SoundCloud has never used artist content to train AI models, nor do we develop AI tools or allow third parties to scrape or use SoundCloud content from our platform for AI training purposes. In fact, we implemented technical safeguards, including a “no AI” tag on our site to explicitly prohibit unauthorized use.”
—–
Brittiska branschsajten Music Ally uppmärksammar det ökade intresset för Roxette i en artikel betitlad: How Roxette got dressed for success… on TikTok and Spotify.
Stuart Dredge har intervjuat Anders Lindberg på Warner Music, som bland annat säger:
”In 2024, we made a strategic shift in how we approached campaign planning – moving from anniversary-driven moments to an ‘always on’ digital strategy. Rather than focusing on reissues or special editions, we broadened the approach to create continuous opportunities for discovery and engagement.”
—–
Lästips: Data Bill ping pong continues as government says ‘financial privilege’ trumps AI transparency
Complete Music Update med en uppdatering i den brittiska kampen kring landets inriktning vad det gäller AI och upphovsrätt. Ett tillägg till lagförslaget om dataskydd och digital information (Data Protection and Digital Information Bill) godkändes tidigare i överhuset med 272 röster mot 125, men mötte motstånd i underhuset där regeringen valde att ta bort det.
Man hänvisade till oro för hur förslaget skulle kunna påverka innovationen i landet negativt, samt behovet av en mer heltäckande strategi. Tillägget, som drivs av baronessan Beeban Kidron och stöds av musikindustrin, bland annat öppet av artister som Paul McCartney, Elton John och Dua Lipa, skulle kräva att utvecklare av AI-system offentligt redovisar om upphovsrättsskyddade verk har använts i träningsdatan.
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se