5 maj 2025

Johansson: Datapunkten ingen fokuserade på

När Spotify släppte sin kvartalsrapport för det första kvartalet rapporterade de allra flesta medier om de ökade intäkterna och det goda resultatet. Daniel Johansson konstaterar att det finns mycket som är positivt, men fokuserar mer på en datapunkt som många verkar ha missat.

När Spotify börsintroducerades i USA år 2018 gick man in i den kvartalsekonomi som styr alla börsbolags vardag. Kvartalsrapporterna är de instrument som aktieägare och investerare använder sig av för att förstå huruvida ett bolag går bra eller dåligt.

En mycket viktig del av kvartalsrapporterna är bolagets egna prognoser för utvecklingen framöver, framför allt för det kommande kvartalet. Börsen är ett slags spekulativ framtidsekonomi som bygger på förväntningar om framtida avkastning, och därför blir prognoserna så viktiga.

I rapporten för Q4 2024 gav Spotify följande prognos för Q1 2025:

– 678 miljoner MAUs (månatligt aktiva användare)
– 265 miljoner premiumabonnenter
– Intäkter på 4,2 miljarder euro
– Ett rörelseresultat på 548 miljoner euro

Nu när vi har facit, blev resultatet:

– 678 miljoner MAUs
– 268 miljoner premiumabonnenter
– Intäkter på 4,2 miljarder euro
– Ett rörelseresultat på 509 miljoner euro

Ingen dålig förutsägelse. Även om börsen initialt reagerade på att Spotify inte nådde upp till det förväntade rörelseresultatet, på grund av ökade sociala avgifter, var det ändå ett rekordresultat. Efter nedgången vände aktien återigen uppåt och nådde i fredags rekordnivån 644 dollar.

Men, det finns ett nyckeltal som få verkar ha analyserat djupare:

För första gången sedan börsintroduktionen minskade antalet gratisanvändare.

Nog för att det var en relativt liten minskning, med två miljoner från 425 miljoner till 423 miljoner, men Spotifys utveckling har ju byggt på en konstant stark tillväxt av antalet gratisanvändare. Åtminstone jag tycker det är lite historiskt.

Här utvecklingen under de senaste tre åren:

Q1 2022: 252 milj.
Q2 2022: 256 milj.
Q3 2022: 273 milj.
Q4 2022: 295 milj.
Q1 2023: 317 milj.
Q2 2023: 343 milj.
Q3 2023: 361 milj.
Q4 2023: 379 milj.
Q1 2024: 388 milj.
Q2 2024: 393 milj.
Q3 2024: 402 milj.
Q4 2024: 425 milj.
Q1 2025: 423 milj.

Tittar man ännu längre bakåt i tiden kan man identifiera ett mönster, antalet gratisanvändare växer mer under den andra halvan av året, jämfört med den första halvan.

Detta var också något Spotify fick en fråga om vid callet när man presenterade siffrorna, och svaret var att tillväxten i antalet användare har varit ganska ”volatil”, mer än man kanske hade önskat. Skälet till att man vanligtvis växer mycket under slutet av året tillskrivs Wrapped, som man menar drar många nya användare.

Det intressanta i sammanhanget är naturligtvis att det totala antalet användare fortsatte att öka (om än med ”bara” 3 miljoner MAU), tack vare att antalet premium-användare ökade mer än förväntat. Det här kan naturligtvis ses som något positivt för musikbranschen, eftersom det är premiumanvändarna som genererar de största intäkterna.

Samtidigt går det inte att komma ifrån det faktum att Q1 2025 var det första kvartalet där antalet gratisanvändare gick ned jämfört med kvartalet innan.

Vad kan det bero på?

En orsak kan vara att användare i högre grad konverterar från gratis till prenumeration, vilket också var något som framhölls under investerar-callet, trots att Spotify har ökat priserna i de allra flesta länder ökar konverteringsgraden. Man sade också att ökningen i antalet premiumkunder främst har skett på ”emerging markets”.

En annan orsak skulle kunna vara att streaminganvändare i allmänhet har nått en högre grad av betalningsmognad, och därmed skippar gratisabonnemanget och går direkt till att betala. Det skulle i så fall vara positivt, givet det dyrare Pro-abonnemang som alla förväntar sig kommer introduceras senare under år 2025.

Men, jag kommer ändå inte ifrån att en nedgång i antalet gratisanvändare ändå är något rätt stort, samtidigt som den totala ökningen av antalet MAU bara var sådär 0,4%, från Q4 2024 till Q1 2025. Jag köper att det går upp och ner, men en tredje orsak skulle helt enkelt kunna vara att Spotify nått en platå, och att tillväxten inte kommer vara lika stor framöver.

Daniel Ek sade i samband med releasen av kvartalsrapporten:

– Den underliggande datan är just nu mycket positiv. Engagemanget är fortsatt högt, användarna stannar kvar och tack vare vår freemium-modell har människor en större flexibilitet att fortsätta som Spotify-användare även när omvärlden känns mer osäker. På kort sikt kan det vara lite brus men vi känner oss trygga med vår långsiktiga utveckling och den riktning vi har tagit känns tydligare än någonsin.

För kvartal två 2025 gör Spotify prognosen:

– 689 milj. MAU (en ökning med 11 milj.)
– 273 milj. premiumanvändare (en ökning med 5 milj.)

Med tanke på att man faktiskt befinner sig en månad in i det andra kvartalet har man en del kunskap om det innevarande kvartalet, och borde därför kunna göra en rätt bra prognos.

Vid callet upprepade Daniel Ek att han inte ser det som någon omöjlighet att nå 1 miljard prenumeranter i slutändan. Framöver kommer man satsa mindre på ren marknadsföring av Spotify, och mer på att skapa ett högre värde för användarna. Tjänsten är beredd på att ”segmentera” mer framöver, det vill säga skapa fler abonnemangsformer och individuella upplevelser av plattformen.

Som sagt, det är ett starkt kvartal Spotify redovisar, bättre ekonomi än någonsin, och man nådde prognosen i antalet användare. Ändå är det något som gnager. För första gången sedan börsintroduktionen gick antalet gratisanvändare ned, och för mig var det faktiskt det som var den stora nyheten med Spotifys första kvartal år 2025.

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se