12 december 2023

Valsinger: Festivaldrömmar i december

Så mörk är natten i midvintertid. Men se då nalkas en festivalsommar! MI:s Christel Valsinger hittar trygghetsbesked i mailkorgen.

Som kollega och tidigare chefredaktör Lars Nylin ofta påpekat i sina krönikor, är bevakning av live-fältet inte en prioritet för MI. Det beror helt enkelt på att MI:s uppdragsgivare är musikbolagens organisation Ifpi och musikförlagens motsvarighet Musikförläggarna. Men lite live blir det ju ändå, det går inte att komma ifrån då musikbranschen som ni vet är ett ekosystem där alla delar är beroende av varandra.

Och just nu kommer jag på mig själv med att mitt i bjällerklangen gå och längta till festivalsommaren. Framförallt orsakat av att mailboxen frestat med festivalnyheter och erbjudanden om early bird-biljetter sedan början av november. För arrangörerna krävs ett tidigt engagemang från publiken, innan annat fyller upp sommarkalendern.

Självklart vill de ju heller inte gå miste om julhandeln. Kanske kan biljetter till exempelvis Rosendal Garden Party i sommar hamna på en del önskelistor? Igår aviserades de första fem bokade namnen: Massive Attack, The Cardigans, Turnstile, Grace Jones och Raye. The Cardigans, som under 2023 spelat på  festivaler i bl a USA, Belgien, Tyskland och Norge, är även bokade till nästa års South Ocean festival i Malmö.

Göteborgs flaggskepp Way Out West har tidigare presenterat namn som PJ Harvey och Pulp som dragplåster i augusti 2024. I veckan lades också The Smile, med Thom Yorke från Radiohead, till listan. Sweden Rock och Time to Rock har välfyllda program sedan länge, med bl a Judas Priest och Rival Sons till den förstnämnda och Amorphis och Pretty Maids till den sistnämnda.

Strax efter att jag publicerat en första version av den här texten kommer besked om att det inte blir något Lollapalooza i Stockholm 2024. Festivalen tar en paus. Häromdagen meddelades det också att Big Slap i Malmö inte återkommer nästa år. Ingen av festivalerna hänvisar dock till några ekonomiska bekymmer. Och samtidigt startas det nya festivaler, som Playa festival i Sundsvall i juli 2024, ett arrangemang av produktiva Homerun festivals som ligger bakom bl a Brännbollsyran och Bayside festival.

Än är det långt kvar till festivalsommaren. Men det är lite det som gör det så mysigt. Festivalbokningarna är ett löfte om en ny sommar. Ett slags trygghetsbesked i allt det mörka – såväl bildligt som bokstavligt talat.

Idag inleder MI:s Daniel Johansson en artikelserie som syftar till att ge en övergripande bild av musikekonomin i Sverige. Den första delen fokuserar på musikbolagen. I följande artiklar görs liknande presentationer av musikförlagen, musiktechbolagen, indiesektorn och livebolagen  Läs del 1 här.

Missa inte att Ifpis konsumentundersökning Engaging with music nu finns att ta del av. 43 000 musiklyssnare i 26 länder har svarat, vilket ger en intressant bild av lyssnarbeteenden. För första gången innefattar undersökningen även frågor om AI. 76% av respondenterna anser t ex att en artists musik eller sång inte bör användas av AI utan tillstånd. Men en fjärdedel tycker alltså något annat… MI:s summering finns  här.

Lars Nylin skriver i sin krönika fint om viljan om att hylla bortgångna artister på sociala medier, triggat av Shane MacGowans död nyligen.  Många har redan sett klippet från MacGowans begravning, där Glen Hansard, Lisa O’Neill och The Pogues framför Fairytale of New York och hela kyrkan förenas i en hyllning till livet och musiken. Men in case you missed it:  https://youtu.be/ptayWtW1So8?si=Hd9PUALgmxkaHYEb (jag grinade).

Christel Valsinger