13 november 2023

JOHANSSON om stream fraud, Canva, Loudly mm

20 – 60% av vissa distributörers verksamhet sägs relateras till stream fraud. Canva lanserar musikbibliotek för kreatörer tillsammans med bl a Warner. Spotify lanserar ”fritt” lyssnande på ljudböcker i USA, och Loudly släpper revolutionerande ny AI-funktion. Det och mer från Daniel Johansson.

—–

Snart händer det, första svenskspråkiga låt att passera 200 miljoner strömmar på Spotify. I skrivande stund har Babblarnas vaggvisa 199,2 milj. medan Victor Leksells Svag har 199,5 milj. strömmar.

Trenden under de senaste två veckorna har varit att Babblarna kommit ikapp med mer än dubbelt så många strömmar per dag, men under de senaste två veckorna har Svag tagit upp kampen och strömmar i genomsnitt mer per dag än vad låten har gjort månaderna innan.

Vi kan vänta oss att någon av dem passerar 200 miljoner inom den kommande veckan, kanske kommer båda låtarna t o m passera nivån vid ungefär samma dag.

—–

Beatdapp heter företaget som har specialiserat sig på att identifiera streamingmanipulation på olika sätt, och har många av streamingtjänsterna som kunder. Grundarna Morgan Hayduk och Andrew Batey berättar i en podcast med Music Ally att problemet är större än vad många tror, och att vissa distributörer ser mellan fingrarna med den här sortens aktivitet. I podcasten säger de bl a:

– It’s common for us to see fraud between 20 and 60% of all streams on multiple distributors, month over month. We’re seeing massive amounts, and some big names that you would not expect.

Enligt Beatdapp, som analyserat 1,4 biljon strömmar globalt, syns det vilka distributörer som ser mellan fingrarna med den här sortens lurendrejeri, och för vissa är det en del av deras affärsmodell genom att de tjänar en andel av de intäkter som genereras från artificiella strömmar. Samtidigt blir ju många distributörer själva utnyttjade av de som satt det här i system.

Det är långt ifrån alla distributörer som accepterar den här sortens bedrägeri, många distributörer är helt ”rena”, vilket visar att det är möjligt för distributörerna att i någon mån göra något åt det.

Intressant i sammanhanget är att det huvudsakligen inte är artister som utnyttjar systemet, utan aktörer som enbart gör det av ekonomiska skäl.

– 80% of this is from financial scammers, not from artists themselves. That 80% is financially motivated fraud, which means they do not want to be in the charts. They do not want to be in the top 100, top 10. They would rather have 500,000 devices working in concert to play a song one time per day across multiple streaming services, and extract value in pennies, säger de i podcasten.

En oroande utveckling är att Beatdapp har sett en markant ökning av konto-övertaganden, dvs att hackare sitter på inloggningsuppgifter till stora mängder streamingkonton som de utnyttjar på ett intrikat sätt utan att varken användarna eller streamingplattformarna kan se att deras konton används.

Att det här är ganska utbrett råder det ingen tvekan om, vid flera tillfällen under 2023 har våra studenter på musikproduktionsutbildningarna fått ”erbjudanden” via SoundCloud, Facebook och Instagram om att producera billig musik i stora mängder till sådana som byggt upp mindre verksamheter kring den här sortens ekonomiska lurendrejeri. Ju fler låtar desto bättre, kvaliteten helt ointressant.

I de fallen har det främst handlat om andra studenter på ekonomiska högskoleutbildningar i Norden, som drygar ut sin månadspeng med några hundra tusen strömmar i månaden, ibland ännu mer, från ”egen” musik som de sätter upp spellistor med, för att sedan betala en peng till farmar som strömmar musiken genom spellistorna.

Majoriteten av strömmarna som genereras på det här sättet identifieras av t ex Spotify, en av personerna som sysslar med det här menade i en dialog med en av studenterna att ungefär 3/4 av strömmarna alltid identifieras, ibland ännu mer, men att med den volym man genererar så slipper ändå en hel del av strömmarna igenom systemet, tillräckligt för att det ska bli betydande utbetalningar.

De som kontaktat mina studenter använder sig av precis samma distributörer som är vanligast bland DIY-artister här i Sverige, och ofta låter det i kommunikationen som att ”det är helt lagligt” och ”det är omöjligt att hitta”.

Det är troligen bl a den här sortens verksamhet som Spotify vill få bukt med genom att under det första kvartalet 2024 införa ekonomiska ”straff” mot distributörer som ser mellan fingrarna, eller som t om genererar en betydande andel av sina intäkter från fuskströmmar.

I podcasten säger grundarna bakom Beatdapp bl a att de vidhåller sin tidigare bedömning att 5 – 10% av alla strömmar som genereras globalt är relaterat till streamingmanipulation. Majoriteten av dessa strömmar identifieras av streamingplattformarna och leder aldrig till några utbetalningar, men man beräknar att uppåt 10 – 15 miljarder kronor ändå betalas ut årligen till aktörer som utnyttjar systemet.

Lyssna på Music Allys podcast

—–

Loudly har lanserat en ny generativ AI-funktion som automatiskt genererar och sätter ny och unik musik till rörliga bilder. Målet är att kreatörer av framför allt kortvideos på t ex YouTube Shorts, Instagram Reels, och TikTok, ska använda sig av verktyget för att snabbt kunna generera soundtracks till sina videos.

Rory Kenny, grundare och CEO för Loudly, säger:

– Finding the right music for a video can be a real headache, especially when you’re uploading several videos per day. Scrolling through thousands of tracks seems redundant, and with AI, we can now generate highly relevant soundtracks that will surprise, inspire and solve that pain for highly-active video creators. The simplicity of the process was by design; we want every creator to find great music fast.

AI-funktionen läser av vad som händer i videon, vilka ”känslor” det handlar om, och generar musik som passar innehållet. Musiken får också automatiskt en licens när man använder Pro-varianten av tjänsten, som kostar 14,99 dollar i månaden. Musiken kan då användas av företag och i annonser.

www.loudly.com

—–

Breakit rapporterar att svenska Zeptagram har lämnat in konkursansökan. Zeptagram var tidigt ute med att lansera en NFT-plattform för musik, och introducerade också en egen kryptovaluta på marknaden. Till Breakit säger grundaren och VD-n Christina Löwenström:

– Vi tvingades ta det smärtsamma beslutet att sätta bolaget i konkurs. Det är väldigt tråkigt för vi har satsat tio år själva på den här idén. Men vi hoppas att vi kanske kan hitta en köpare, för vi brinner verkligen för det vi har byggt.

Läs mer

—–

Spotify har uppdaterat sin TV-app med nya funktioner och förbättringar som ska ge en förhöjd visuell upplevelse, och som ligger mer i linje med mobilappen och det nyligen uppdaterade utseendet på desktop-versionen.

Startsidan har uppdaterats och fått en vy för “Nu spelas”, man har gjort det enklare för flera användare i samma hushåll att byta konton i TV-appen, få en bättre översikt över uppspelningskön och lagt till ett mörkt läge som låter låter användare dämpa skärmljuset och tona ned visuella element.

Uppdateringarna finns tillgängliga på smarta TV-apparater med stöd för Spotify, spelkonsoler och andra mediestreamingenheter.

www.spotify.com/connect/tv

—–

Spotify har också lagt till USA som marknad för 15 timmar ”gratis” lyssnande av ljudböcker för alla som har betalabonnemang. Över 200 000 ljudböcker finns nu tillgängliga för lyssning, och Spotify skriver:

”We believe that offering personalized music and podcasts, and the best audiobooks on a single platform, gives you a superior way enjoy more than 100 million tracks, 5 million podcasts, and 200,000 audiobooks – and to connect with your favorite artists, podcasters, creators, and authors – all in one spot.”

Läs pressmeddelande

—–

Designplattformen Canva lanserar ett musikbibliotek i samarbete med Warner Music Group (inklusive Warner/Chappell), indiebolagens samarbetsorgan Merlin och andra labels och musikförlag. Biblioteket finns tillgängligt för kunder som använder abonnemangen Pro och Education.

Det handlar om 60-sekunders utdrag av låtar, även kända hits, som Canva-användare nu kan spetsa sitt visuella innehåll med. Bland artisterna finns Michael Buble, Vance Joy, Kenya Grace, Curtis Mayfield, och många fler.

Charlie Lexton, COO på Merlin, säger:

– Merlin members are enthusiastic to see their artists’ music made available to Canva users — a platform that’s at the forefront of visual communication and creator tools. Since the initial announcement of our partnership, we’ve been eagerly awaiting this launch. We’re excited for Canva users to connect with Merlin member music, which features the most dynamic independent music from around the world.

Canva har i dagsläget 16 miljoner betalande användare.

Läs pressmeddelande

—–

Amerikanska SiriusXM släpper i december en ny version av sin app, och därmed en ”Spotify-konkurrent” som kommer prissättas 9,99 dollar i månaden. Streaming All Access Plan, som abonnemanget heter, ger tillgång till obegränsad streaming av hela katalogen, och en stor mängd nytt exklusivt innehåll.

Artister som Olivia Rodrigo, Cardi, Alice Cooper, Luke Combs, Maren Morris och ytterligare 160 artister kommer fungera som DJs på plattformen och skapa egna kanaler för lyssnarna. Förutom det kommer en hel hög andra artister få egna radioprogram, som Kelly Clarkson Connection, Life with John Mayer, Dolly Parton’s Rockstar Radio och Shaggy’s Boombastic Radio.

Jennifer Witz, CEO på SiriusXM, säger:

– The introduction of the new SiriusXM streaming experience marks a pivotal moment in our history, one that kicks off a new era of innovation at our Company. And this launch is just the beginning; we will continue to iterate and develop our product offerings throughout the next year and beyond as we strive to deliver our subscribers the best listening experience on the go, in the car, and wherever they choose to tune in.

SiriusXM har haft det tufft på börsen ända sedan digitaliseringen av ljud och musik inleddes på allvar för över 20 år sedan, och satellitradion förmodades fasas ut. Aktien nådde sin topplacering år 2000, 63,25 dollar, idag ligger den på 4,63 dollar.

Satellitradion har dock överlevt och används fortfarande av många, men sedan 2019 har antalet användare minskat. Under det andra kvartalet 2023 hade SiriusXM 34 miljoner betalande användare.

SiriusXM äger också Pandora, som själva har en á la carte streamingtjänst. Hur Pandoras verksamhet kommer påverkas av SiriusXM´s steg in på streamingmarknaden framgår inte.

Läs pressmeddelande

—–

Amazon Music har sagt upp fler anställda i samband med Amazons stora omstruktureringar under 2023. Exakt hur många som får gå från musikavdelningen på Amazon framgår inte, men för hela Amazon har 27 000 anställda sagts upp under året.

Läs mer

—–

Veckans AI-citat

Bad Bunny, på sin Whatsapp-kanal med anledning av den nya AI-covern NostalgIA som sprids som en löpeld på TikTok: ”If you guys like that shitty song that’s viral on TikTok, get out of this group right now. You do not deserve to be my friends.”

—–

Lästips: AI Is Officially the Music Industry’s 800 lb. Gorilla — We Asked Top Executives What’s Likely to Happen Next

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se