Den storsatsande musikkonferensen You+Music letar framtidens musikbransch på Fryshuset i Stockholm den 1 december, och kommer bl a uppsöka musikintresserade ungdomar lokalt i Stockholm och Göteborg.
För att sänka tröskeln för den som är intresserad av en karriär inom musiken arrangerar Grammis och Fryshuset tillsammans med den svenska musikbranschen, med Live Nation och Spotify i spetsen, för tredje året i rad satsningen You+Music.
I år fokuserar konferensen på framtid och konkreta arbetsmöjligheter. Förutom huvudevenemanget på Fryshuset i Stockholm den 1 december görs uppsökande mindre event runtom i Stockholm och Göteborg. Den 22 november finns You+Music på 2ans Fritidsgård i Nacka där det blir konserter med showcase-artister inför närvarande musikbranschrepresentanter. Samma sak gäller på Fryshuset i Göteborg 7 december.
Choukri Khotar, verksamhetschef för Ungdomskultur på Fryshuset, säger:
– Det är viktigt för oss att nå ungdomarna i deras egen verklighet. Det går hand i hand med vår idé om att jobba proaktivt för att ge unga ett kreativt och hoppingivande sammanhang. Precis som tidigare år är vårt fokus att skapa möten och vara en dörröppnare för unga som är nyfikna på en framtid i musikbranschen. Oavsett om du vill stå på en scen som artist, eller jobba bakom scenen med tekniken, som låtskrivare, som festivalarrangör eller vad som helst annat så är You+Music en möjlighet för dig.
Den 1 december hålls workshops, panelsamtal, seminarier och personliga möten på Fryshuset. Det blir också showcase-spelningar där artister direkt efteråt kan få professionell feedback.
Det ges möjlighet att träffa landets ledande skivbolag, bokningsbolag, managements, musikförlag, musikorganisationer, streamingtjänster, utbildningar samt etablerade artister, musiker och producenter för att ställa frågor, testa sina färdigheter och få vägledning in i branschen.
Bland programpunkterna märks t ex:
– Ett inspirationssamtal med hiphopstjärnan Cleo och hennes agent Daniel Bzdusek på Luger om resan som tagit dem dit där de befinner sig idag.
– Spotifys globala HR-chef Katarina Berg berättar hur Spotify har utvecklats till en arbetsplats där värderingar är viktiga och där medarbetarna får chansen att växa och utvecklas.
– Representanter från arrangörerna Luger och Live Nation och festivaler ger tips på hur man arrangerar ett event.
Ludvig Werner, vd på medarrangerande Ifpi Sverige, säger:
– I vårt arbete för en långsiktigt hållbar svensk musikbransch är det helt avgörande att det finns rätt förutsättningar för alla att ta sig in, oavsett kön, hudfärg eller postnummer. You+Music är ett initiativ där hela branschen gör sig tillgänglig för musikintresserade unga med kunskap, inspiration och nätverk. Vi ser detta som ett av många nödvändiga projekt för att skapa just dessa förutsättningar.
Mer information finns på: https://www.youplusmusic.se/
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se