19 oktober 2023

BMG och Universal Music Group i ny allians

BMG, det största globala musikbolaget efter de tre majorbolagen, har ingått ett nära strategiskt samarbete med Universal Music Group, som bl a innebär att all fysisk distribution kommer flytta över från BMG till UMG under 2024.

BMG och Universal Music Group har meddelat att de gått samman i en ny allians som syftar till att bolagen ska samarbeta på flera olika områden framöver. Det första projektet är att all fysisk distribution från BMG, med t ex vinyl och CD, kommer flyttas över till Universals Commercial Services, som har kontor i 60 länder och distribuerar till över 200 marknader.

Förflyttningen kommer att inledas under det andra kvartalet 2024 och förväntas vara helt slutfört i slutet av nästa år. Ytterligare samarbeten är också på gång, bl a något som i pressmeddelandet beskrivs som att bolagen har ”delade ståndpunkter i branschfrågor för att gå samman i angränsande affärsområden.”

BMG´s katalog inkluderar musik Kylie Minogue, Jelly Roll, Lainey Wilson, AJR, Jason Aldean, Rick Astley, Black Sabbath, Buena Vista Social Club, Cro, 5 Seconds Of Summer, Max Giesinger, Andy Grammar, George Harrison, Iron Maiden, The Kinks, Dustin Lynch, Mecano, Mötley Crüe, Motörhead, Nena, Rita Ora, Louis Tomlinson, och många fler. BMG har tredubblat sina intäkter från inspelad musik under de senaste 7 åren.

Thomas Coesfeld, CEO för BMG, kommenterar den nya alliansen:

– Vår allians med UMG är ett viktigt steg för att ytterligare förbättra vår service till BMG-signade artister. Vi är glada över att samarbeta med UMG, världsledande inom musikbaserad underhållning, i samband med vår blomstrande verksamhet för fysisk inspelad musik. Deras storlek, teknik och engagemang skapar förutsättningar för att ytterligare utöka möjligheterna för BMG-artister runt om i världen.

Lucian Grainge, styrelseordförande och CEO för Universal Music Group, säger också:

– BMG har introducerat nya visioner för musikbranschen, och vi ser fram emot att samarbeta med BMG inom en mängd olika initiativ för att ge större möjligheter till artister och våra respektive företag.

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se