9 oktober 2023

The Orchard och Sony Music Publishing med nytt camp för kvinnor och ickebinära inom r&b och hiphop

För andra året i rad har Sony Music Publishing Scandinavia och The Orchard arrangerat ett internationellt låtskrivarcamp med fokus på kvinnor och ickebinära inom hiphop och R&B. 25 deltagare möttes under tre dagar för att skapa musik i House of Creatives lokaler i Stockholm.

I år deltog artister, låtskrivare och producenter från Sverige, Danmark, Norge, England, Nederländerna och Spanien och skapade låtar på svenska, engelska och spanska.

Bland de medverkande artisterna fanns Julieta (ES), Shaé Universe (UK), Mnelia (UK), Ginge (NL), Aggi (DK) och Ingrid Jasmin (NO). Deltog gjorde också producenter och låtskrivare som Lauren Faith, C.O.C.O, Alma, Vilda, Venus Anon, Bell, Tyson, Klara Zangerl och Lil Shiit.

– Antalet kvinnliga producenter i musikbranschen är fortfarande chockerande få och vårt jobb med att skapa möjligheter för kvinnor och icke-binära att mötas i rum och skapa musik tillsammans fortsätter. Vi vet hur dessa möjligheter hjälper våra deltagare att skapa kontakter och nätverk över landsgränser och att än en gång få se den gemenskap som skapas, den grymma musiken som kommer fram och veta att detta kommer fortsätta växa utanför detta camp är anledningen till att vi drog igång det från början, säger Nikoo Sadr, Senior Director, Artist & Label Services, Nordics på The Orchard.

Khadra Abdirashid och Leroy Joweihan, A&R:s på Sony Music Publishing:

– Årets camp var en spektakulär smältdegel av kulturer och talanger. Deltagarna reste över nationsgränser, bröt barriärer och skapade musik som talar till själen. Vi är fantastiskt glada över detta initiativ för kvinnor samt icke-binära verksamma inom hiphop och R&B och gläds över att andelen kvinnliga och icke-binära upphovspersoner ökar. För en inkluderande och representativ musikbransch finns mycket kvar att göra och vi ser fram emot att skapa fler hållbara möjligheter tillsammans.

House of Creative, ett kreatörshus på tre våningar i Råsunda med fem studior tillgängliga, var med även denna gång, nu i rollen som partner.

– Vi är glada att ytterligare en gång ha skapat ett inspirerande space för detta fantastiska projekt. Musikskaparna fick möjlighet att fördjupa sig i sin konst och med våra kreativa workshops, faciliteter och dedikerade samarbetspartners lyckades vi tillsammans skapa en givande miljö för alla medverkande, säger Romina Tufekcieva, en av grundarna av House Of Creative.

Campet sponsrades av Export Music Sweden, Music Norway, Sony Music Sweden, L’Oreal, Dig, Comfort Hotel Solna och Marshall.

Christel Valsinger