1 februari 2022

JOHANSSON om Corite, Spotifys regler, Future Echoes mm

Corite lanserar snart sin nya plattform. Future Echo genomförs i Norrköping. NFT-satsningar fortsätter att locka pengar. Och, vad händer med Spotify nu? Det och annat med Daniel Johansson.

—–

Svenska fanfunding-plattformen Corite har tagit in 60 miljoner kronor i nytt kapital genom försäljning av sin nya token $CO. Bland köparna finns ChromaWay, Kyros Ventures, Kucoin och Charles Goldstuck.

$CO används på den kommande plattformen Corite CO, som baserat på blockkedjan gör det möjligt för fans och andra att investera i musikprojekt och låtar. Plattformen planeras att släppas under det första kvartalet 2022.

Emelie Olsson, Director of Artist Relations på Corite, säger:

– Plattformar som TikTok håller på att förändra och decentralisera musikindustrin väldigt snabbt, och vi ser en växande trend där fans och communities blir allt mer centrala för att skapa artisters karriärer idag. Vi kommer kunna stötta alla delar av det ekosystemet.

Corite ingick under 2021 ett samarbete med HITCO Entertainment, och redan idag är det en hel del artister som har sökt finansiering med ”vanliga” pengar på plattformen. Modellen liknar traditionell crowdfunding, men med rent fokus på musikprojekt. Den nya plattformen kommer alltså utveckla den modellen till att involvera blockkedjan.

Mattias Tengblad, Co-founder och CEO, kommenterar målsättningen:

– NFTs och tekniken för blockkedjan fortsätter att se stark tillväxt i musikindustrin. Med vår unika produkt, vårt globala nätverk och starka finansiella ställning har vi nu en bra position. Under år 2022 kommer vi skala upp för att hjälpa artister och deras fans att göra gemensam sak, genom att använda kraften hos fansen fullt ut.

www.corite.com

—–

Den senaste tidens mediestorm kring Spotify, Joe Rogan Experience, Neil Young, Joni Mitchell, Daniel Eks meddelande i helgen och de ”nya” riktlinjerna, kommer samtidigt som Spotify ska publicera sin kvartalsrapport för Q4 2021 (imorgon onsdag efter börsens stängning 22.00).

En webcast från Spotify sänds här imorgon: https://investors.spotify.com

Måndagens rekyl på den överdrivna nedgång som Spotify-aktien haft sedan årsskiftet har förmodligen rätt lite att göra med de senaste dagarnas diskussioner. Det har mer att göra med en generell slakt på tech-aktier i USA, och minskad förväntning på Spotifys tillväxt bland analytiker.

Måndagens uppgång är mer relaterad till Citigroups nya rekommendation, samt analytikers förhoppning inför imorgon. En bra rapport kommer troligen få aktien att rusa uppåt ännu mer den kommande veckan. En modest rapport skulle istället kunna skicka ner aktien 15-20 procent. Det kommer bli spännande underhållning.

Det mesta har redan sagts kring den här historien, men det som slår mig är att de som egentligen är ursprunget till allting, de som faktiskt suttit i podcasten och sagt både det ena och det andra, som t.ex. Robert Malone, inte är de som ”drabbas” av mediestormen. Neil Young och Joni Mitchell agerar inte mot dessa personer, utan mot den plattform som blev ”utsatt” för åsikterna.

De nu publicerade riktlinjerna från Spotify tycker jag ska ses ur ett större perspektiv, som inkluderar såväl det nya EU-direktivet, UGC-tjänster och hur sociala medier under de senaste åren skapat en extremt polariserad (och tyvärr alldeles för ofta extremt ointelligent) offentlig dialog. Där de som gör uttalandena går fria medan ”mediet” blir straffat.

Men hur stort ansvar har egentligen medieplattformar som Spotify, YouTube, TikTok eller sociala medier som Facebook/Instagram, Twitter och andra, för det innehåll som publiceras? Saken har aktualiserats många gånger tidigare, inte minst i samband med Donald Trumps utnyttjande av Twitter, som ju fortfarande utreds för fullt i USA.

I det här fallet är Spotify inte bara en agnostisk distributör, det här är innehåll som Spotify har köpt upp och investerat i. Borde man då inte betrakta Spotify som ansvarig utgivare? Ungefär som ett bokförlag som ger ut en bok, även om det är författaren som skrivit tokigheter är det ändå bokförlaget som måste ta ansvar.

Något som Wendy Zukerman, som driver podden Science V, som ju också ägs av Spotify genom deras uppköp av Gimlet, menar. Hon och hennes kompanjon Blythe Terrell har beslutat att stänga ned podcasten tillfälligt, som ett resultat av Spotifys agerande, och Zukerman skriver:

”We understand that moderating content across a large platform can be difficult, but we think Spotify has a responsibility to do more. Our next step will be looking into the effectiveness of various strategies that tech platforms are using to combat misinformation, and we’re happy to discuss our findings with you. More broadly – as Spotify acknowledges that its position in the tech world has changed from music platform to publisher of exclusive content – this is an opportunity to learn from past industry mistakes and set standard for promoting evidence-based content. We hope Spotify rises to the challenge”.

Att Apple Music och Amazon försöker profitera på Spotifys prekära situation genom att skapa spellistor som ska visa att de står mer på Neil Youngs sida än Spotify, blir lite snaskigt, tycker jag personligen.

En intressant detalj i sammanhanget är att låtar som Heart of Gold (237 milj. strömmar), Rockin in the Free World (74 milj. strömmar) och Harvest Moon (164 milj. strömmar), fortfarande finns kvar på Spotify. Detta eftersom de också getts ut som soundtrack till filmen Eat Pray Love från 2010, och finns med på samlingsutgivningar.

—–

Den 17-19 februari genomförs showcase-festivalen Future Echoes i Norrköping. Det är 70 artister från hela världen som spelar på åtta scener. Förutom showcase-konserter genomförs föreläsningar och seminarier för musikbranschen.

Arrangörerna hoppas att restriktionerna släpper tills dess, men om inte kommer festivalen genomföras anpassat till Folkhälsomyndighetens rekommendationer som de är då. Peter Åstedt, som är Festival Director säger:

– Givetvis påverkar Covid situationen, men vi gjorde en mindre festival i september under de förra restriktionerna och det går att genomföra festivalen. Vi kommer få vara beredda på förändringar med regler, men även snabba ändringar i programmet, men vi ser ändå att vi bör kunna genomföra en säker showcase festival.

Artistlista och mer information finns på www.futureechoes.se.

—–

På onsdag den 2 februari presenteras Nápoles som Apple Musics senaste Up Next-artist. Hon kommenterar utmärkelsen:

– Jag är så glad över att ha blivit utvald till månadens Up Next-artist. Det är en påminnelse till mig själv om att jag är på rätt spår och jag kan inte vänta med att visa upp allt nytt jag har på gång. Tack så mycket Apple Music!

Nápoles är uppvuxen i Stockholm med etnisk bakgrund från Kuba och Ryssland. År 2020 släppte hon sin debut-EP Slowin It som senare blev nominerad till årets Soul/R&B vid Grammis och bästa Hip Hop/R&B på P3 Guld-galan.

Apple Musics Up Next är ett initiativ för att identifiera och lyfta lovande talanger med global potential. Programmet, som stöttat artister som Billie Eilish, Khalid, Clairo och Arlo Parks i ett tidigt skede av deras karriärer, kom till Sverige i augusti 2021. Bland tidigare svenska Up Next-artister finns Maia Wright, NEA och Alba August.

—–

NFT-bolaget Unblocked har tagit in närmare 100 miljoner kronor i såddfinansiering från en mängd aktörer, som t.ex. Tiger Global, Penske Media Corp (med Billboard, Rolling Stone, SXSW), Electric Feel Entertainment, Primary Wave Music, Dapper Labs, och personer som Shawn Mendes och Brian Thomas.

Julian Holguin, chef för Billboard, kommenterar investeringen:

– We had been searching for a partner to build our NFT project with, and once we met with Unblocked, it was clear that we had found a match. After hearing their vision for Web3 and learning more about their backgrounds, we knew they were the right partner. We can’t wait to roll out experiences that fully leverage our brand to foster authentic community and engagement. We’re excited to show everyone what we’ve been working on!

Tanken bakom Unblocked, eller The Non Fungible Token Company (NFTCo), är att släppa en mängd olika former av NFTs framöver, inte bara traditionella digitala konstverk. För ett halvår sedan gick Cypress Hill och Primary Wave Music in med 5 miljoner USD i satsningen.

https://onunblocked.com

—–

Den 14 mars, på SXSW i samband med en panel kring just metaverse och Web3, kommer Ristband lansera sin nya plattform för musikbaserade upplevelser i metaverse. Lanseringen sker med en VR-konsert av Miro Shot.

Epic Games gick nyligen in i Ristband med en större summa pengar, som ska hjälpa företaget inför lanseringen. I samband med det sade medgrundaren Anne McKinnon:

– As Ristband collaborates with artists and music industry stakeholders, we realize there is no platform for the hundreds of thousands of independent artists to perform in a compelling way in virtual worlds. They are without the tools they need to build a following, track metrics and monetize their work directly in-experience. At this early stage and first look at Ristband, we’re using our platform to give visibility to up-and-coming audiovisual NFT artists alongside some of the biggest names leading the creative metaverse movement.

www.ristband.co

—–

I en av de första juridiska konflikterna kring NFTs har Lil Yachty stämt Opulous för att använda hans varumärke och namn i samband med lanseringen av sin NFT-plattform. Enligt artisten och hans management hade de möte med Opulous inför lanseringen, men godkände aldrig att de skulle använda honom i marknadsföringen.

I stämningen står bl.a.

”At no time did defendants have authorisation or consent to utilise plaintiff’s name, trademark, or image. In fact, at all times, defendants acted with actual malice in that defendants knew that they did not have authorisation to utilise plaintiff’s name, trademark or image … yet did so anyways because [doing so] was beneficial to defendants’ commercial enterprises in general and their launching of the Opulous platform specifically, in blatant and conscious disregard for plaintiff’s exclusive legal rights to control the use and exploitation of his name, trademark, and image.”

—–

Under de senaste veckorna har plattformen OpenSea också sett hur försöken att sälja fejkade NFTs ökat explosionsartat. Detta efter att man lanserat en gratis variant av minting som ska göra att konstnärer s.a.s. lägger kostnaden för att publicera och beräkna transaktioner (s.k. gas fees) hos den som köper verket. Open Sea skriver:

“We originally built our shared storefront contract to make it easy for creators to onboard into the space. However, we’ve recently seen misuse of this feature increase exponentially. Over 80% of the items created with this tool were plagiarized works, fake collections, and spam. We’re working through a number of solutions to ensure we support our creators while deterring bad actors.”

—–

TikTok-konkurrenten Triller har ingått ett samarbete med den största afrikanska streamingtjänsten Boomplay. Målet med samarbetet är att hjälpa till att sprida afrikansk musik även utanför kontinenten, samtidigt som Triller vill bli större i Afrika. Joel Houenou från Triller, säger:

– The power of this collaboration will take African music to an even wider audience and provide even greater value for users and brands. The icing on the cake is that Triller and Boomplay will be partnering to present live activations on the ground, starting in Nigeria and moving on to countries across the continent. These activations will give music fans a fantastic opportunity to engage with the music and the artists they love.

—–

Lästips: This artist helped create an NFT collection that has seen $166.1 million in sales in just 3 months. Here’s how he did it

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se