19 oktober 2021

JOHANSSON om Facebook, Musichandshake, Apple Music mm

Apple Music introducerar ett nytt premium-abonnemang för halva priset. Facebook utökar satsningen på virtuella upplevelser. Musichandshake avskaffar alla administrationsavgifter. Det och annat från Daniel Johansson.

—–

Apple Music lanserar senare i höst ett nytt billigare abonnemang för halva det vanliga priset, som kallas Apple Music Voice Plan, och som är kopplat till användning genom Siri. Abonnemanget ska kanske ses som ett sätt att konkurrera med Amazon Prime-abonnemanget.

Användare som signar upp genom Siri för motsvarande 4,99 dollar i månaden, får tillgång till hela katalogen på Apple Music som numera är 90 miljoner låtar, spellistor och ett urval av radiostationer som t.ex. Apple Music Radio.

Oliver Schusser, VP för Apple Music, säger:

– Apple Music and Siri are natural partners and already work seamlessly together. With Siri actively used on hundreds of millions of devices worldwide, we are thrilled to add this new plan that delivers an effortless music experience just by using your voice and makes Apple Music accessible to even more people around the world.

Det nya abonnemanget släpps samtidigt i USA, Kanada, Storbritannien, Irland, Frankrike, Tyskland, Spanien, Italien, Österrike, Japan, Australien, Nya Zeeland, Kina, Hong Kong, Indien, Taiwan och Mexiko.

—–

Ingen lär ha undgått Facebooks stolta budskap i veckan om att man nu ska bygga ”metaverse”, den form av virtuella verklighet som redan på 1980-talet visionerades kring bland scifi-författare som Neal Stephenson och William Gibson, och som låg till grund för den era av cyberpunk som hängde ihop med kulturen under de första åren av nätet och webben.

Idén om virtuella verkligheter är dock mycket äldre än så. På bilden ser vi Hugo Gernsback, uppfinnare, entreprenör och inte minst den som allra först myntade begreppet ”science fiction” som redaktör för tidningen Amazing Stories. Redan för 60 år sedan utvecklade han vad han kallade ”teleglasses”, som han förutspådde skulle komma att ta över TV-marknaden inom några år.

Ni som följer min lilla kolumn vet att jag skrivit mycket om utvecklingen inom den förstärkta och mixade verkligheten (augmented/mixed), och att jag är rätt övertygad om att detta tillsammans med AI är de riktiga stora tekniska skiftena vi kommer se framöver (inte minst eftersom det är där det satsas kapital).

Facebooks satsning har växt fram under flera års tid. Uppköpet av Oculus var ett steg på vägen, men även andra försök till augmented reality i appen som man jobbat med har visat på Zuckerbergs vilja på området. Personligen tror jag inte att det just är Facebook ensamma som på något sätt kommer att bli det nya sättet att interagera i en mixad verklighet, men, det är utan tvekan ytterligare ett steg på vägen.

Och precis som musik varit en av de mest drivande faktorerna för utvecklingen av nätet och mobila devices i allmänhet under de senaste 20 åren, tror jag att musiken kommer få en central roll i de nya sätten att interagera och uppleva nätet, även för Facebook.

En ny generation musikälskare växer just nu upp med upplevelser av musik genom Fortnite, Twitch, TikTok, Roblox och andra virtuella miljöer, och att jobba, utveckla och representera sig själv som avatarer i virtuella miljöer är idag lika självklart för barn och tonåringar som det var för en annan att ha rätt kläder på sig på skolfotot.

Så, tiden är mogen, men det är först när billiga och högkvalitativa devices kommer ut på marknaden från Apple, Google, Epson, Microsoft, och självklart Facebook, som det stora genombrottet kanske kommer, inte minst för den mixade verkligheten.

2020-talet började med en pandemi som ”tvingade” mänskligheten att bli mer digital i sina möten och sociala aktiviteter, mycket snabbare än vad som troligen hade varit fallet utan corona. När vi summerar årtiondet kanske vi kommer kunna säga att pandemin på något sätt kickstartade en utveckling som visionerats och diskuterats under många årtionden dessförinnan.

Ett tips till alla aktörer i musikbranschen är, som alltid, se till att vara med i spelet på en gång. Vänta inte tills miljoner amatörer får nycklarna till fabriken. 🙂

—–

Konstnärsnämnden genomförde den 8 oktober en onlinekonferens kring konstnärers villkor och förutsättningar i samband med digitaliseringen, med fokus på upphovsrättsersättningar. Utgångspunkten var den rapport som lämnades in till regeringen i våras.

Anna Söderbäck, direktör på Konstnärsnämnden, säger i en kommentar:

– Tyvärr konstaterar vi att digitaliseringen har inneburit att konstnärers möjlighet att få betalt för sina verk har försämrats. För att stärka konstnärerna i den digitala miljön, behöver vi hjälpas åt. Arbetet måste ske tvärsektoriellt vilket innebär att myndigheter från olika politikområden behöver ges i uppdrag att samverka. Dessutom bör civilsamhället och konstnärernas yrkesorganisationer ges möjlighet att delta i arbetet.

De olika videorna från seminariet går att se här

—–

Spotify har inlett ett samarbete med Hyundai i Indien, som officiellt sponsrar spellistan Discover Weekly i samband med lanseringen av bilmodellen i20 N Line i landet.

Arjun Ravi Kolady, Head of Sales på Spotify i Indien, säger:

– We’re excited that Hyundai is India’s first brand to sponsor Discover Weekly, a powerful personalisation experience that Spotify uniquely offers our fans. This partnership uses the intimacy of audio, backed by our streaming intelligence, and supercharges discovery for Hyundai’s audience.

Tarun Garg, Director för Sales, Marketing & Service på Hyundai i Indien, säger i sin tur:

– Hyundai is an innovative brand, and our prime focus has always been to create unique curated content and engage new-age customers. We firmly believe that our association with Spotify for an industry-first activation of ’Discover Weekly’ algorithmic playlist will place Hyundai brand at the centre of music culture and will further strengthen our brand connect with smart and trendsetter music lovers.

—–

Den svenska plattformen Musichandshake.com meddelar att man tar bort alla administrativa avgifter i samband med bokande av artister och events, så att hela gaget oavkortat går till musikerna och artisterna.

Musichandshake är en digital marknadsplats där allt från festfixare till konsertarrangörer kan hitta artister och musiker. Plattformen grundades 2019 i anslutning till Kungliga Musikhögskolan och har knutit till sig de flesta musikhögskolorna i landet. I ett pressmeddelande skriver man:

”Som branschen är uppbyggd idag kan kompetensområden bortom det musikaliska vara avgörande för en artists utveckling och möjlighet att kunna försörja sig på sitt musicerande. Endast ett fåtal artister har turen att vara signade av bokningsbolag som ser till artistens bästa. Music Handshake vill minimera klyftan mellan signade och osignade musiker och på så vis skapa de bästa förutsättningarna för en långsiktig och hållbar livemusikindustri.”

—–

Italien rapporterar en kraftig ökning i intäkterna för inspelad musik för det första halvåret 2021. Intäkterna ökade med över 34 procent jämfört med samma period året innan. Och det är inte bara streamingen som sett tillväxt, även försäljningen av fysiska skivor stigit.

Framför allt är det den inhemska musiken som ökat. Det handlar inte bara om Måneskin, utan även om andra italienska artister, som Sangiovanni och Colapesce.

Ytterligare en orsak till en stärkt musikbransch är att den italienska regeringens beslutat om skatteavdrag som fungerar som stöd vid utgivning av musik i Italien. Bolag kan ansöka om stöd för inspelning, mixning, licensiering och A&R-kostnader upp till 800 000 euro som mest.

Enzo Mazza, CEO för branschorganisationen FIMI, säger till Music Business Worldwide:

– This is a major achievement for the labels. The new scheme recognizes the important role that music labels play in discovering and nurturing new artists in Italy by increasing the budget and widening the scope.

—–

Lästips: Adele’s success will be measured in cultural impact – not sales

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se