4 maj 2021

Ny kampanj: Fixa cashen

Ifpi Sverige, SAMI och Stim lanserar i dag en gemensam kampanj, Fixa cashen, för att nå ut till unga musikskapare och utövare med information om deras rätt till ersättning. Via tre filmer med Lilla Al-Fadji i huvudrollen ska rättighetshavare få upp ögonen för hur de tre organisationerna kan hjälpa dem.

Sveriges ledande branschorganisationer inom musik har länge hjälpt svenska masterägare, utövande artister och upphovspersoner att få ersättning för sina verk. Men med en växande independentvåg är det i dag många som inte vet att det faktiskt finns pengar de har rätt till. Särskilt gäller detta unga musiker som producerar och släpper sin musik på egen hand. Ifpi Sverige, SAMI och Stim har därför tillsammans tagit fram en humoristisk informationskampanj som berättar vad respektive organisation gör.

Fixa cashen riktar sig till unga artister, musiker, låtskrivare,masterägare och andra musikintresserade. I filmerna tar organisationerna hjälp av humorkaraktären Lilla Al-Fadji och artisterna MackBeats, Jelassi och Mona Masrour. Tillsammans berättar de om varför man bör ansluta/registrera sig till de olika organisationerna och hur man gör för att få ersättning.

Fixa cashen utgår från plattformen fixacashen.se där man kan se samtliga filmer och få mer information. Kampanjen lanseras i dag den 4 maj och kommer att synas i sociala medier.

Läs mer på: www.fixacashen.se och på Instagram @fixacashen.

Lars Nylin