15 april 2021

JOHANSSON om Staccs, Musichandshake, Spotify mm

Staccs, en ny svensk streamingtjänst ser snart dagens ljus. Spotify släpper Car Thing i USA. Live Nation installerar utrustning för livesändningar på över 60 konsertställen. Det och mer från Daniel Johansson. 

—–

Marknaden för livekonserter har exploderat under pandemin, och nu släpps den svenska streamingtjänsten Staccs som ska låta musikfans återuppleva konserter i högkvalitativt videoformat on-demand.

Vid lansering kommer plattformen erbjuda ikoniska konsertögonblick från akter som Oasis, Queen, Nina Simone, Bob Marley, Katy Perry, David Bowies ”Ziggy Stardust & The Spiders from Mars” från 1973, och ”Live at Wembley” med Oasis från 2000 finns t.ex. med initialt.

Jonas Sellberg, medgrundare till plattformen, säger:

– Vi har skapat en streamingplattform som sätter musikfansen först. Staccs finns till för alla konsertbesökare som vill återuppleva sina favoritkonserter om igen och upptäcka ny musik. Utöver en användarupplevelse i världsklass öppnar Staccs upp nya möjligheter för musikindustrin, där videomaterial kan återanvändas och bli en del av det övergripande digitala musikekosystemet.

Anders Tullgren, nytillträdd VD för Staccs, och som tidigare var på HBO, säger också:

– Traditionellt motsvarar liveframträdanden och biljettförsäljning uppåt 75 procent av en multimiljardbransch globalt. Det finns en enorm potential i att förlänga livslängden för konserter digitalt och ge fler möjligheten att uppleva dem. Nu bygger vi den största konsertkatalogen i historien för fans och vi erbjuder rättighetsägare en ny affärsmodell för deras innehåll.

Samtidigt meddelar företaget att man ingått innehållssamarbete med Believe och DCD Rights. Tjänsten kommer att lanseras någon gång under Q2 2021.

www.staccs.se

—–

En kort update kring det nya upphovsrättsdirektivet: EU-kommissionens riktlinjer för artikel 17 är på gång. Det har varit en fördröjning kring dessa riktlinjer, som syftar till att skapa en gemensamhet kring hur artikel 17 ska implementeras i de olika medlemsstaterna.

I ett utskick från departementet till den svenska referensgruppen står:

”Vi kommer att vidarebefordra riktlinjerna till deltagarna i referensgruppen så fort de finns tillgängliga. Så snart som möjligt därefter kommer departementspromemorian med förslag till genomförande av direktivet att färdigställas och remitteras.”

—–

Musichandshake.com heter en ny svensk digital marknadsplats för livemusik, som släpptes precis innan coronapandemin. Tanken med plattformen är att den ska fungera som en förmedlingstjänst mellan de som vill boka musik till olika evenemang och management/artister.

Plattformen har kopplingar till Kungliga Musikhögskolan, och Ardalan Azadi som är VD, berättar mer om tjänsten och vad som händer framöver:

– Det har varit en tuff tid för frilansande musiker. Många har behövt vända sig till alternativa inkomstkällor medan andra har bidragit till nytänkande och nya innovationer inom branschen. Kreativitet är trots allt musikernas starkaste egenskap. Under de senaste månaderna har vi sett alltifrån streamade livekonserter till spelningar på innergårdar där publiken fått njuta av musiken från sina smittsäkra lägenhetsfönster.

Trots att pandemin stängt ned det mesta, har Music Handshake fortsatt att utveckla tjänsten under det senaste året. Man har skapat en ny design och nya smarta funktioner som ska göra det enkelt för bokningsbolag, agenter, managers att få kontakt med rätt artister. Men tanken är att också mindre evenemang, som en bröllopsfest eller ett företagsmingel, enkelt ska kunna hitta och kontraktera musiker och artister, så fort livemusiken öppnar upp igen.

Ardalan Azadi igen:

– Pandemin har haft en påskyndande effekt av digitaliseringen i samhället och har förändrat användarbeteendet. Många kunder vänder sig numera till internet oavsett produkt eller tjänst man söker. Att hitta och boka livemusik till sitt bröllopsfest eller företagsmingel är inget undantag från detta. Kanske kommer denna period bli känd som digitaliseringens revolution. I så fall står Music Handshake längst fram i frontlinjen med rätt tjänst och rätt timing.

www.musichandshake.com

—–

Spotify levererar några intressanta nyheter, bl.a. att de släpper sin första fysiska pryl, Car Thing, till utvalda användare i USA. Precis som det spekulerats och gissats kring handlar det om en spelare som kan användas i bilen. Spotify skriver i ett pressmeddelande:

”Our focus remains on becoming the world’s number one audio platform—not on creating hardware—but we developed Car Thing because we saw a need from our users, many of whom were missing out on a seamless and personalized in-car listening experience. No matter the year or model of your vehicle, we feel everyone should have a superior listening experience. With Car Thing, we’ll now be bringing our entire catalogue of music and podcasts to a wider range of users across an even wider range of vehicles.”

Den nya prylen är inte tänkt att ersätta bilarnas egna underhållningssystem utan som ett komplement. Framför allt är det kanske äldre bilar som med en Car Thing kan hottas upp, eftersom de flesta nyare bilar redan har de här funktionerna.

En av funktionerna är att man kan styra Car Thing med rösten. Eftersom Spotify samtidigt meddelar lanseringen av ”Hey Spotify”-kommandot, även till smartphone-appar, kan man prata med prylen och fråga efter en podcast, låt, artist, spellista etc.

Car Thing styrs med en liknande rund knapp som finns i många nyare bilar och har en skärm där det visas vilken musik som spelas och där man kan sätta presets med länkar till favoritalbum, poddar, spellistor osv.

Nu kommer Spotify skicka ut Car Thing gratis till ett gäng användare i USA, antaligen för att samla in data och information om användandet. Ingen information finns om eventuell framtida prissättning, eller när Car Thing kan tänkas komma till Europa.

Läs pressmeddelande om Car Thing

Läs mer om ”Hey Spotify”

—–

Live Nation har installerat utrustning för att kunna genomföra livesändningar på över 60 olika venues i USA. Exakt vilka arenor och venues det handlar om framgår inte, men The Fillmor, House of Blues, The Wiltern, Shoreline Amphitheater och The Gorge är de första ut att börja sända konserter.

Live Nation köpte ju i januari upp majoriteten av livesändningsplattformen Veeps, och CEO Michael Rapino sade i det sammanhanget att livestreaming ”är ett fantastiskt komplement till vår kärnverksamhet” och att ”det ger varje show en obegränsad publikkapacitet”.

De första konserterna från The Wiltern kommer kosta 15 dollar styck, och drar igång den 7 maj med Breland. Young Thug, Waterparks, Freddie Gibbs är andra artister som är klara.

Joel Madden från bandet Good Charlotte säger i ett uttalande:

– It’s the exact type of thing that shows what our partnership with Live Nation can really mean for artists. Now, with the flip of a switch, every artist playing in these venues can make their show a global event. We’ve already seen how livestream shows drive engagement across every other area of an artist’s business and the added ticket revenue will allow them to re-invest in their art and make what they’re offering their fans even better.

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se