2 februari 2021

JOHANSSON om AWAL/Kobalt, och Spotify lanserat i Sydkorea

AWAL och Kobalt Neighbouring Rights köps upp av Sony Music. Spotify lanseras i Sydkorea, som blir den nittiotredje marknaden som tjänsten finns tillgänglig på.  

——

Den stora nyheten här i början på veckan var att det nu är officiellt bekräftat att Sony Music köper Kobalt Neighbouring Rights (KNR) och AWAL, för en summa motsvarande 3,6 miljarder kronor (430 milj. USD). Kobalt Music Publishing och AMRA ingår inte i affären. 

Det verkar som om både KNR och AWAL kommer att fortsätta tuffa på ungefär som vanligt organisatoriskt, Lonny Olinick kommer fortsätta vara CEO, samtidigt som Sony säger att AWAL och The Orchard (som Sony också äger), kommer att börja jobba tätt med varandra. I anmälan till amerikanska SEC står: 

”AWAL and Neighbouring Rights will become a new division within SME’s suite of independent artist and label services offerings and will be enhanced by the technology and network of SME’s independent music distribution company, The Orchard.”

Brad Navin, CEO på The Orchard, säger: 

– The Orchard’s comprehensive offerings, global footprint and technology will contribute to AWAL’s continued success. We will give more artists a transparent, global solution and access to multiple touch points to release their music however they choose.  

AWAL kommer fortsätta att signa, utveckla och marknadsföra sina egna artister även framgent.

I ett pressmeddelande skriver Kobalt att man nu kommer fokusera mer på förlagsverksamheten och PRO-verksamheten med AMRA. Grundaren Willard Aldhritz säger: 

– As Kobalt moves forward under the leadership of our CEO, Laurent (Hubert), we are both excited for the big opportunities ahead across music publishing, AMRA and Kobalt Capital. Our team and capabilities will only grow stronger and play a continued role in making the industry better for creators.

Enkelt uttryckt kan man säga att Kobalt alltså gör sig av med allt som har med masterrättigheter och närstående rättigheter att göra, för att framöver jobba mer inriktat mot den del av branschen som man faktiskt började med en gång i tiden. Laurent Hubert säger: 

– Kobalt’s mission from the start has been to create transparency and fairness for creators. I could not be more excited to focus 100% of our efforts on our incredibly successful music publishing business. Through our world-class creative and synch team’s ‘one roster, one territory’ approach combined with our global tech infrastructure, Kobalt has become the destination of choice for some of the most successful music talent in the world.

Förlagsdelen av Kobalt företräder mer än 700 000 låtar från kataloger från en stor mängd kända låtskrivare/artister, som The Weeknd, Elvis Presley, Trent Reznor, Paul McCartney, Max Martin, Marshmello, Lorde, Foo Fighters, Finneas (Billie Eilish m.fl.), Enrique Iglesias osv.

Läs den av Sony inskickade ”Form 6-K” till SEC i USA

Läs pressmeddelande från Kobalt

——

Så var dagen kommen då Spotify lanserats i Sydkorea. Redan i december 2020 signalerade man att det var dags någon gång under den första halvan av 2021, och den 1 februari släpptes pressmeddelandet som visar att Sydkorea nu blir land nummer 93 som Spotify finns tillgängligt i. 

Sydkorea har under lång tid haft en hög andel av befolkningen som strömmar musik, 2019 var det ca 65 procent som huvudsakligen konsumerade musik genom streaming (Sydkorea har 52 miljoner invånare). Dessutom ligger landet alltid långt fram vad det gäller tekniska innovationer, och inte minst är marknaden intressant med tanke på K-popens segertåg under de senaste åren. 

Spotify ger sig alltså in på den sjätte största musikmarknaden i världen, och får konkurrera med Melon, som är den största streamingtjänsten med över 28 miljoner användare. Ytterligare konkurrenter är Genie, FLO, KK Box, och självklart Apple Music.

Alex Norström på Spotify, säger: 

– Vi vill alltid finnas där lyssnarna och artisterna finns, och i Sydkorea finns mycket av båda. Den här lanseringen innebär en stor möjlighet för oss att inte bara fortsätta vår mission att tillhandahålla nytt och kvalitativt innehåll till fler målgrupper, men också att hjälpa lokala koreanska artister att nå ut till Spotifys 320 miljoner lyssnare globalt. Vi hoppas kunna skapa fler möjligheter för koreanska artister inom alla genrer att kunna bli upptäckta av lyssnare runt om i hela världen. 

Samtidigt lanserar man tiotals nya spellistor inriktade mot koreansk musik, som t ex Korean Music Rising, Running K-Pop, This is BTS, TrenChill K-Hip Hop, In The K-Indie, K-Rock Spirit och många fler. 

Koreaner kan nu testa på Spotify gratis, utan att att ange något kortnummer, under en veckas tid, eller gratis under tre månader om kortuppgifter anges. Även Duo finns med från start, men familjeabonnemang verkar inte finnas med som erbjudande direkt från början. Premium kostar motsvarande 83 kr/mån i landet, och Duo kostar motsvarande 141 kr/mån.

På frågan om varför det har dröjt innan Spotify lanserades i landet, säger Alex Norström till Reuters: 

– We wanted to be super thoughtful in how we approach coming into a market like this as we didn’t want to just take a global service and launch it into South Korea.

Läs pressmeddelande

——

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se