25 augusti 2020

JOHANSSON om AWAL, MelodyVR/Napster

I veckans spalt analyserar Daniel Johansson AWALs kraftigt ökade streamingutbetalningar och Melody VR´s uppköp av Napster.

—–

En av de mest uppmärksammade nyheterna under veckan som gick var pressmeddelandet från AWAL om en kraftig ökning av streaming-royalties till artister, att ”hundreds of AWAL Artists Now Receive Large Streaming Payouts and Own Million Dollar Catalogs.”

AWAL har analyserat streamingsiffrorna under tre års tid, och kommer fram till att antalet artister som får mer än 100 000 dollar i utbetalning per år ökat med 40 procent under den perioden. Som bekant är AWAL ”skivbolagsdelen” av Kobalt Music Group, och Willard Ahdritz, grundare och styrelseordförande, säger bl a:

– Hundreds of AWAL artists have made this $100,000 annual revenue earning very quickly with us, while dozens have rocketed right through to million dollar annual streaming payouts. Lucrative streaming royalty payouts and catalog values no longer favor a select few as this pie is rapidly growing for artists, provided the artist has an AWAL-like deal in place. This is further validation the recorded music industry is in full transformation.

Strategin bakom Kobalt och AWAL har alltid varit att tillhandahålla tjänster till artister på ett något annorlunda sätt än traditionella avtal och samarbeten mellan artister och labels. Istället för att artister skriver över sina rättigheter, behåller de 100 procent av masterägandet och kan istället ”prenumerera” på de tjänster som passar.

Det finns tre ”nivåer”, som kallas AWAL Core, AWAL+ och AWAL Recordings.

AWAL Core är mer för enskilda artister, och erbjuder global distribution till alla stora DSP-er som Spotify, Apple Music osv. Artisterna behåller 100% av rättigheterna och 85% av intäkterna. Statistikplattformen AWAL Analytics, liksom A&R Upstream ingår också i Core.

AWAL+ är till grupper av artister, som går samman och på ett sätt fungerar som ett gemensamt roster. AWAL erbjuder då förutom det som ingår i AWAL Core också Label Management och finansiering av nya utgivningar, vilket innebär att AWAL behåller lite mer av intäkterna, men artisterna behåller fortfarande full kontroll över såväl budget som rättigheter. I AWAL+ ingår också synk och pitchning till playlists.

AWAL Recordings innebär att artisten, eller gruppen av artister, får ett nischat avtal, där procentsatserna kan variera beroende på vilka ”services” man vill ska finnas med. Här erbjuds också marknadsföring i sociala medier, radiopluggning, varumärkessamarbeten och annat.

Kobalt Music Group har sedan start tagit in 1,8 miljarder kronor i riskkapital från bl a Hearst Entertainment, Section 32, Balderton Capital och Michael Dell (Dells grundare). År 2018 satsade Kobalt rejält på uppbyggnaden av AWAL och investerade 150 miljoner dollar internt i bolaget.

Ur ett svenskt perspektiv är naturligtvis både Kobalt och AWAL intressant och spännande. Svensken Willard Ahdritz grundade Kobalt redan år 2000, precis innan musikbranschen inledde sitt ras under 00-talet. Idag består Kobalt Music Group, inklusive AWAL, av 750 anställda på 14 olika kontor runt om i världen.

Många branschbekanta i Sverige har haft viktiga roller i uppbyggnaden av Kobalt, som t ex Johan Ekelund, Scott Farrant och Carolina Eriksson, och många svenska artister och låtskrivare samarbetar idag med Kobalt och AWAL. Kobalt Music Group räknade tidigare i år med att det senaste räkenskapsåret skulle innebär intäkter på ca 700 miljoner dollar, en rejäl ökning mot föregående räkenskapsår där intäkterna landade på ca 540 miljoner dollar.

Angående de ökade streamingutbetalningarna från AWAL till artister, säger CEO Lonny Olinick:

– The structure we have built allows for artists to add gasoline to their fire. The data shows us it’s clearly paying off for many AWAL artists, with many going from tens of thousands in streaming revenue to hundreds of thousands or millions, in just one year with us.

– Artists are demonstrating they can both stay independent and build a global, successful career with our support in marketing, creative, synch, funding, audience development, radio promotion and more. This is only the beginning. Our unique model is causing a ripple-like effect across the industry as artists, managers and lawyers see our roster’s success. Artists no longer have to make tradeoffs for their future financial security to reach their full potential.

—–

MelodyVR, som har licensavtal med samtliga majors, har köpt upp streamingtjänsten Napster (tidigare Rhapsody) från RealNetworks. Som bekant har Napster varit en legal tjänst sedan många år tillbaka, med en liknande katalog som konkurrenterna, och med 3 miljoner prenumeranter.

Uppköpet är intressant, eftersom MelodyVR nu har möjlighet att kombinera sin VR-plattform för livekonserter med en fullfjädrad streamingtjänst. Anthony Matchett, grundare av MelodyVR, säger i ett pressmeddelande:

– MelodyVR’s acquisition of Napster will result in the development of the first ever music entertainment platform which combines immersive visual content and music streaming. For music fans today, live and recorded music are intrinsically linked. We are as keen to see our favourite artists perform live as we are to listen to their albums.

Värdet på uppköpet är satt till 70 miljoner dollar, och inkluderar en blandning av aktier och cash. Uppköpet visar också att streamingmarknaden sakta men säkert håller på att konsolideras, så som många förväntat sig. Det finns helt enkelt inte utrymme för hur många liknande streamingtjänster som helst.

Det intressanta blir nu att se hur MelodyVR tar nästa steg, om man bestämmer sig för att lägga ned varumärket Napster och integrera tjänsten i sin egen app, vilket i så fall skulle vara något av historiskt. Mellan raderna i pressmeddelandet finns det en del som tyder på det. Rob Glaser, CEO för RealNetworks säger:

– Rhapsody and Napster have travelled a long and winding road. We first became involved with Rhapsody when we acquired Listen.com in 2003, and then Rhapsody acquired Napster in 2011. We are proud of our stewardship of this pioneering business and iconic brand, and grateful for the hard work by the entire Napster team to keep the torch alive all of these years. We’re delighted to pass the baton to Anthony Matchett and the innovative team at MelodyVR.

—-

Lästips: The Rise and Rise of Music Podcasts

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se