Det tog till den andra juliveckan. Men någon gång måste det ske under detta märkliga år. Det vill säga tillfället när denne tyckare för första gången rejält ifrågasätter Folkhälsomyndigheten.
Visst, i detaljer har det skett i det eviga åsiktsracet i sociala medier under pandemiresans gång, men inte så här i fina Musikindustrin.se och så pang på rödbetan.
Så här lyder salvan:
Nu är det hög tid att vi får några signaler om när restriktionen med maximalt 50 personer vid offentliga tillställningar åtminstone i någon mån kan luckras upp.
Att andra länder luckrar upp är inte huvudskälet. Senast Österrike, som tillåter så mycket som 10 000 utomhus och 5 000 inomhus från 1 september, och Nederländerna, som inte har några restriktioner alls så länge arrangörer kan garantera en och en halv meter mellan gästerna och hälsokontroll innan (kan inte detta garanteras gäller fortsatt 100 personer).
Nej, huvudskälen är att vi som individer behöver ljuspunkter. Där ingår livemusik. För många är det lika centralt i tillvaron som att få shoppingträngas på Ullared, vilket är tillåtet – hoppas att ironin går fram.
För livebranschen är det en större fråga än ljuspunkter. Där handlar det i vissa fall om överlevnad. Men att FHM skulle gå så långt som de nämnda länderna, och skapa möjligheter till rejäla kassapjäser, finns troligen inte på kartan. Kanske inte ens detta år eller våren 2021. Så pass mycket får/bör inte den svenska linjen testas, det är även den här soffepidemiologen med på.
Men redan att få förtroendet att överhuvudtaget få presentera upplägg med social distans och, säg, 1000 sittande i en arena för 5000 vore behövliga ljuspunkter.
Jag förutsätter att det idkas intensiv lobbying kring detta, likt den från elitfotbollen innan Allsvenskan fick köra igång.
Jag hoppas på resultat väldigt snart. Trädgårdslive i all ära, men att få en gnutta mer av massans kraft har också sina poänger. Och det kan ske med betydligt mindre närkontakt än på en genomsnittlig stormarknad bara genomtänkta upplägg tillåts.
Så kom igen nu FHM, ge oss något slags signal.
Lars Nylin