6 maj 2019

JOHANSSON om Twitter, Tinder, Apple mm

Tinder upptäckte att i samband med musikfestivaler ökade användningen av appen markant. Därför har de introducerat ”Festival Mode” där besökare kan swipa varandra på plats. Det och annat från Johansson. 

—–

Vid branschmässan MIDEM presenteras varje år ett antal nya teknikföretag inriktade mot musik, som får möjlighet att presentera sin affärsidé och lösning för branschen under programpunkten Midemlab. Årets tjugo företag har valts ut och bland dem finns allt från ny hårdvara för att skapa musik till en AI-baserad tjänst som generar musik för att öka det psykiska välbefinnandet.

Företag som tidigare medverkat i Midemlab är bl a SoundCloud, Asaii, Echo Nest och BandPage. Tyvärr finns ingen svensk startup representerad i år. MIDEM går av stapeln 4 – 7 juni 2019.

Hela listan med startups

—–

Live Nation har ingått ett samarbete med Twitter, som innebär att Live Nation kommer att publicera exklusivt innehåll från konserter och festivaler på plattformen. Även MTV har inlett ett samarbete kring Video Music Awards där fans kan rösta fram vilka de ska kunna följa backstage med olika kameror.

Kay Madati på Twitter, säger:

– When you collaborate with the top publishers in the world, you can develop incredibly innovative ways to elevate premium content and bring new dimensions to the conversations that are already happening on Twitter. Together with our partners we developed this new slate of programming specifically for our audiences, and designed the content to fuel even more robust conversation on Twitter.

Live Nation fortsätter att se ökade intäkter, under det första kvartalet 2019 ökade intäkterna med 17 procent jämfört med samma kvartal förra året. Intäkterna landade globalt på 15 miljarder kronor under kvartalet.

—–

Spotify anmälde för en tid sedan Apple till EU´s konkurrensmyndighet och menade att Apple utnyttjar sin ställning för att ta ut för mycket provision på prenumerationer på appar genom App Store. Under det första året tar man 30 procent av prenumerationsintäkten, och sedan 15 procent.

EU har nu meddelat att de kommer att genomföra en officiell utredning i ärendet. Skulle man komma fram till att Apple agerat felaktigt kan EU böteslägga Apple med upp till 10 procent av bolagets omsättning.

Spotify har för övrigt börja testa en ny spellista i bl a Sydafrika och Portugal, Your Daily Drive, som kombinerar rekommenderad musik, podcasts och nyheter. Även i Sverige finns spellistan tillgänglig men verkar just nu bara vara i utvecklingsläge.

Spotify säger i ett uttalande om spellistan: “We’re always testing new products and experiences, but have no further news to share at this time.”

—–

Apples kvartalsrapport för det första kvartalet 2019 visar att tjänsterna börjar spela en allt större roll för företaget. Totalt hade Apple 58 miljarder dollar i intäkter under kvartalet, varav 11,5 miljarder kom från tjänsterna, inklusive Apple Music. Totalt var det 1,4 miljarder aktiva devices globalt under kvartalet.

Apples aktie hade en tuff resa i höstas efter rekordnoteringen på 232 dollar, då bolaget en kort stund var värderat till över 1 000 miljarder dollar, som första bolag någonsin. Aktien tappade sedan nästan hundra dollar, och låg i januari 2019 på 142 dollar.

Det stora frågetecknet handlar om iPhone-försäljningen, som inte alls levt upp till förväntningarna och där man tvingats sänka priserna på många marknader. Men aktien har hämtat sig bra under 2019, och efter den senaste kvartalsrapporten steg den till 208 dollar. En av orsakerna är de stora förväntningarna på lanseringen av den kommande videotjänsten Apple TV+.

—–

Andrson, en irländsk AI-backad tjänst för att hitta nya talanger, har fått 4 miljoner kronor i nytt såddkapital för att ytterligare utveckla tekniken. David Gogan, tidigare chef på EMI Ireland, tillhör de som gått in med pengar och fungerar också som mentor för plattformen.

Grundaren Zach Miller-Frankel kommenterar:

– The industry knowledge of our team and the support from Continuous Ventures leads us to have every belief that Andrson will become the global leader in digital A&R.

—-

Music Tech Fest (som drivs från Sverige av bl a Andrew Dubber), kommer genomföra nästa event i Pula i Kroatien tillsammans med Infobip, som bl a har Uber, vKontakte, WhatsApp och Xiaomi som kunder. Infobip är ett mjukvaruföretag som vuxit snabbt, inte minst vad det gäller röststyrning.

Liksom eventen på KTH i Stockholm, Musikmesse i Frankfurt, Umeå universitet, IRCAM i Paris och många fler, handlar det om ett 24 timmar långt hackathon kombinerat med seminarier och föreläsningar från både forskare och verksamma i musikbranschen. Fokus under det kommande eventet kommer vara just röststyrning och musik, med rubriken ”Voice AI vs Vocal AI”.

—–

Tinder har släppt appen i festivalversion där användare kan ange vilka festivaler de kommer att vara med på under 2019 och hitta personer som befinner sig på samma festival. Tinder säger själva:

”We consistently see a spike in Tinder use as tens of thousands of music fans come together, so we wanted to create a new experience that makes it easier to connect with other concert-goers before even setting foot on festival grounds. We’ve partnered with some of the biggest names in the entertainment and events industry to make that happen, and we couldn’t be more excited to help Tinder users find their crowd during these events for the rest of 2019”.

https://blog.gotinder.com/tinder-unlocks-festival-mode/

—–

Alla insamlande sällskap runt om i världen som hittills släppt sina siffror för 2018 har rapporterat intäktsökningar. Senast ut är t ex brittiska PRS for Music och amerikanska ASCAP.

PRS rapporterar en ökning med 4,4 procent jämfört med 2017, totalt hade man intäkter på 746 miljoner pund under året. Intäkterna från digitala tjänster ökade med 17 procent. Det som dock väckt mest uppmärksamhet är att kostnaderna för distributionen av intäkter till rättighetshavare ökat med närmare 9 procent jämfört med föregående år. PRS härleder de ökade kostnaderna främst till förändringar i organisationen.

ASCAP å sin sida hade totalt 1,23 miljarder dollar i intäkter, en ökning med 7 procent jämfört med 2017. Intäkterna från streaming hade den största ökningen YtY, med 25 procent.

—–

ECSA, den europeiska branschorganisationen för kompositörer och låtskrivare, har anmält den grekiska regeringen till EU-kommissionen. Detta efter att Grekland bestämt sig för att ta över administrationen av upphovsrättsinsamlandet i landet.

Bakgrunden handlar om att det grekiska sällskapet AEPI skakades av en skandal förra året, där styrelsemedlemmar varit inblandade i finansiellt tveksamma aktiviteter som ledde till att 400 miljoner kronor aldrig betalades ut till rättighetshavarna.

I samband med det tog den grekiska regeringen över administrationen genom en ny organisation (HCO), som begränsar möjligheten för kompositörer att överhuvudtaget kunna välja vilket sällskap som ska företräda dem, samt att organisationen brutit mot EU-lagstiftningen genom att använda sig av skattemedel för att gynna den egna organisationen.

Alfons Karabuda är president för ECSA, och han säger i ett uttalande:

– The current difficulties in Greece affect first and foremost Greek music authors but also all music creators. Europe’s music creators are the bedrock of a vital, diverse and important economic and cultural sector. They deserve an efficient management of their works and the protections of the law just as Greek taxpayers deserve to be confident their tax revenues are being applied in a sound, legitimate and transparent manner.

—–

Lästips: A Radical Solution to Spotify’s Biggest Problems – and the Record Industry’s Woes

—–

Daniel Johansson