10 februari 2017

MELODIFESTIVALEN Så tycker branschen

”En spegel av den svenska folksjälen”. ”Tar oproportionerligt mycket mediautrymme”. ”Viktigare än någonsin”. Musikbranschens förhållande till Mellon visar sig vara lika splittrat som det svenska folkets.

Sex veckor med Melodifestivalen. Resten av musiksverige stannar av. Eller? MI har kollat av engagemanget för landets största musiktävling och hur den påverkar yrkesutövningen för några av musikbranschens nyckelpersoner. Vi ställde följande två frågor:

1. Vad är din relation till Melodifestivalen?

2. Påverkas du i ditt arbete av att Melodifestivalen pågår?

Elisabeth Widlund, VD Musikförläggarna

1) – Musiknörd som jag är har jag tittat storögt så länge jag kan minnas och varit både imponerad och förfärad. Nu för tiden gillar jag den mest för att Melodifestivalen är en så himla bra spegel av den svenska folksjälen – en ögonblicksbild av var vi befinner oss just. Det blir väldigt tydligt vilka politiska frågor som är på den allmänna dagordningen och vilka förväntningar vi har på vår lördagsunderhållning.

2) – Nej, inte mer än att vi sammanställer och publicerar vilka bidrag som hör till vilket förlag. Hade dock gärna haft mer konfettiregn och känslosvall här på kontoret! Annat var det förr om åren på Musikförläggarna, då gjordes förberedelserna inför juryarbetet här och hela personalen stod i några dagar och sorterade mängder av kassettband som Christer Björkman levererade hit i stora kartonger.

 

Monica Ekmark, VD Universal Music Publishing

1) – Tittar i alla fall om vi  är involverade på något sätt.

2) – I de fall någon av våra upphovspersoner är involverade kan det öka på arbetsbördan.

 

Jonas Sjöström. VD Playground Music

 1) – Jag har ingen relation till mello och det är inte något som intresserar mig personligen.
 2) – Det tar oproportionerligt mycket mediautrymme som till största delen inte handlar om musiken.

 

 

Mathias Bridfelt, musikredaktör & artistbokare för musikunderhållningsprogram på SVT och TV4

1) – Jag brukar oftast inte se tv-sändningen live, men tittar på scenframträdandena i efterhand.

2) – Några av de tävlande artisterna knyter under denna tv-festival starkare band med en stor tv-tittande målgrupp och blir musikaktuella under framförallt första halvåret tack vare det. Det gör att jag bokar en del av dem för fler tv-framträdanden under året – som följd.

 

Jenny Palmquist, head of radio Warner Music

1) – Jag tycker den är kanon och följer med glädje hur det går. Det är såklart extra engagerande eftersom jag jobbar med Warners alla 13 bidrag.

2) – Oh ja!

 

Robert Litsén, General Manager Cosmos Music

1) – Jag sitter inte bänkad varje vecka, men sitter som klistrad då vi har artist eller låtskrivare som är med och tävlar.

2) – Vår förlagsarm Scandinavian Songs har en väldigt nära koppling till både den lokala Melodifestivalen förutom att vi också har stora framgångar runt om i Europa i respektive lands deltävlingar. Förra året var exempelvis en nagelbitare av rang då vi hade hela 4 (!) bidrag i slutfinalen av Eurovision Song Contest. Vårt skivbolag Cosmos Music har inte haft samma fokus på Melodifestivalen då vi de senaste åren har arbetat mycket med andra typer av akter med ett globalt perspektiv. Jag har dock full förståelse att majorbolagen i Sverige som främst verkar lokalt behöver lägga ett väldigt stort fokus på melodifestivalen.

 

Pär Malmstedt, Border Music och Gamlestans Grammofonbolag

1) – Min relation till Melodifestivalen har i alla år varit ”blek”. Jag har inte gillat de genrer som varit representerade, om man ska utrycka sig lite slarvigt. Det finns såklart undantag genom åren när det gäller enstaka låtar men på det stora hela är jag inte intresserad.

2) – Jag kan nog säga att jag till en viss del påverkas i mitt arbete genom att både är artister och andra personer involverade som vi jobbar med har fullt upp med att fokusera på Melodifestivalen och därför är svårt att ta i andra bitar under tiden. Problemet är dock marginellt.

 

Eric Hasselqvist, VD Publishing Company Ten

1) – Kollar alltid Mello, helt enkelt ett bra underhållningsprogram. Har också varit på plats många gånger under åren med olika artister, och gillar den speciella stämningen under Melloveckorna, särskilt på deltävlingarna ute i landet.

2) – Melodifestivalen känns viktigare än någonsin faktiskt. Det är ett av få fönster i dagens ganska formaterade media/streamingvärld där en ny artist kan få snabbt genomslag och ta sig in på den trögrörliga topplistan. Det är mycket fixande kring varje artists deltagande i Mello, helt klart. Ten har två artister med i år, Benjamin Ingrosso och FO&O. Tävlingsmomentet är väl en sak, men framförallt ser jag det som en väldigt bra möjlighet att vid ett enda tillfälle nå ut till alla i Sverige med två riktigt bra låtar. Det finns nog ingen annan lika bra mediamöjlighet i Sverige idag.

Robert Sehlberg, musikchef MTG Radio

1) – Jag har personligen följt Melodifestivalen sedan jag var liten och älskar denna musiktävling.
2) – Det är en rolig period på året då svenska artister får en chans att nu ut till tre–fyra miljoner tv-tittare och senare även miljontals radiolyssnare. Bland radiostationerna på MTG Radio så har det blivit en ännu viktigare tävling för t ex RIX FM, sedan det på senare år blivit en poptävling i hög grad.

Christel Valsinger
Lars Nylin