Låtskrivarsatsningen Stockholm Songwriting Camp har två lyckade omgångar bakom sig. Nu ska konceptet ut i världen. Först ut är Paris och London.
2015 arrangerades den första upplagan av Stockholm songwriting Camp på Pop House Hotel i Stockholm på initiativ av Niclas Molinder, med support från Björn Ulvaeus, Max Martin, ABBA the Museum, SKAP, STIM och Stockholm Business Region. I år upprepades eventet där 45 musikskapare under tre dagar samlas och skriver låtar i olika konstellationer. Från Sverige har bland annat Miriam Bryant, Kristoffer Fogelmark, Albin Nedler, Elof Loelv, Mapei, Kim Cesarion och Marlene deltagit.
Nu går konceptet på export under namnet Songwriting Camps. Först ut var Paris den 9-12 september och den 13-16 oktober arrangeras London Songwriting Camp. Planen är att göra London och Paris till årliga evenemang och sedan expandera till andra delar av världen, med siktet på Australien, Asien och USA. Tanken är också att blicka bortom de etablerade låtskrivarländerna och fokusera på att länka låtskrivare över alla tänkbara gränser.
– I Stockholm får vi ofta höra om de internationella låtskrivarnas fascination över det kreativa svenska låtskrivarundret. Den svenska mentaliteten vill vi nu ta med oss och sprida över hela världen genom att föra samman låtskrivare på ett globalt plan, säger Laura Tomlinson, camp manager i ett pressmeddelande.
Songwriting Camps är en neutral plattform som främjar skapande i nya konstellationer och kräver inte något som helst ägandeskap till låtarna som skapas. Campen genomförs med stöd från YouTube och ytterligare support från upphovsrättsorganisationerna Sacem (Frankrike), PRS for Music (UK) och CISAC, samt låtprojektplattformen Auddly och de tekniska sponsorerna M-Audio, Air Music Tech, Genelec, Fender och Aston Mics.
Christel Valsinger