4 oktober 2016

​MARKNADSANDELAR MUSIKBOLAG Universal toppar dubbelt, Warner radioetta

Universal dominerar marknadsandelarna såväl för låtar som (stort) album. Men Warner tar denna vecka hem en stenhård radiostrid.

Toppat av nyheter från Weeknd och återkommande duon Adams-Ray/Linnros har Universal hem den största tårtbiten för singlar, 38,6 %.  Sony med singelettan Chainsmokers har 33, %, medan Warner med Major Lazer som tyngsta pjäs har 23,6 %. Playground med bl a Imany når 3,44.

På albumlistans topp 60 dominerar Universal helt med 47,9 % efter bland annat nytt på topp 10 från Shawn Mendes, Jill Johnson och Hurula. Sony har bl a nytt från Bruce Springsteen och når 23,3 medan Warner har 16,9 % med Laleh som tyngsta enhet.

Radiolistan är stenhård. Där är det omvänd fördelning bland majors. Warner – med toppar i Coldplay, Miriam Bryant och en klättrande Laleh – når 31,5 %. Sony har 30,7 respektive 29,8 % för Universal.

Lars Nylin