16 november 2015

Företag stödjer musikers rätt till ersättning

Åtta av tio företag stödjer artisters och musikers rätt att få ersättning när deras musik spelas i offentliga miljöer. Det visar en ny undersökning bland SAMI:s (Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation) kunder, som bland annat består av butiker, gym, klubbar och hotell. Men nära var femte företag är fortfarande tveksamma.

Enkätundersökningen från SAMI har besvarats av drygt 600 företrädare för företag och organisationer som spelar upp musik i offentliga miljöer. Bland dem svarade 81 procent ja på frågan ”tycker du att det är bra att artister, musiker och producenter har rätt att få betalt när deras musik spelas offentligt?”. Nio procent svarade ”nej” på frågan och tio procent valde ”vet ej/ej svar”

– Det är naturligtvis glädjande med ett sådant starkt stöd och även tidigare undersökningar bland våra kunder har visat på att de allra flesta tycker det är bra att artister och musiker får ersättning när deras musik spelas i offentlig miljö. Men vi kan inte slå oss till ro med att nära var femte företag som spelar musik offentligt fortfarande är tveksamma eller direkt negativa till att även denna yrkesgrupp har rätt att få betalt för sitt arbete, säger Stefan Lagrell, vd på SAMI i ett pressmeddelande.

Undersökningen visar också att det fortfarande finns betydande kunskapsluckor bland de musikanvändande företagen och organisationerna. Många känner inte till att de ska betala för att spela musik i offentliga sammanhang. Detta bekräftas av de handläggare som jobbar på SAMI:s kundservice. Varje dag ringer förvånande företagare som undrar varför de behöver betala för musiken som spelas i deras verksamhet.

– En stor del av vårt arbete handlar om att aktivt söka upp verksamheter som spelar musik i offentlig miljö och informera om de regler som gäller. Det är allt ifrån restauranger och klubbar till gym och frisersalonger. Mycket har vi redan gjort men vi har fortfarande flera utmaningar framför oss, det finns stora kunskapsluckor att fylla ute bland företagarna, säger Ann Rosenberg (bilden), försäljningschef på SAMI.