20 juli 2015

DIGITALT Music Key närmar sig – trots allt?

I juni blev YouTubes nya musiktjänst Music Key ännu en gång uppskjuten. Men den är inte nedlagd, intygar YouTubes VD Susan Wojcicki, och skisserar en tjänst där – föga överraskande – det rörliga materialet är skillnaden mot t ex Spotify.

Med mäktiga Google som ägare trodde många att Music Key skulle bli den stora utmanaren mot tjänster som Spotify. Men så kom Apple Music och ständigt uppskjutna Music Key har blivit något som många tech-medier snarast skämtar om. Senast i början av juni då det meddelades att betaversionen fortsätter till åtminstone 15 september.

Men på techkonferensen Fortune Brainstorm klargjorde YouTubes VD Susan Wojcicki i förra veckan att tjänsten fortsatt är på gång. Hon gav också några nya detaljer om en tjänst som ska möjliggöra offline och annonsfritt tittande på videor, spellistor och låtar. Liksom ”oändliga spellistor” som baseras i användarens låt- eller artistval.

Beskeden kom samma dagar som Googles resultat för första kvartalet blev offentliga. Sökgiganten uppvisar där en vinst på 34 miljarder och enligt bolagets finanschef Ruth Porat finns YouTube med bland de som bidrar till ett resultat som överraskade marknaden: ”Vårt starka andra kvartal visar på fortsatt tillväxt på vår breda produktfront. Framför allt sök, där mobilt sticker ut, liksom Yotube och programmerad annonsering”, sade hon i en kommentar.

Lars Nylin