22 juni 2015

DIGITALT Epidemic Sound konkurrerar med Soundtrack Your Brand

Under det senaste året har Spotify-kopplade Soundtrack Your Brand gjort uppmärksammade avtal med svenska och internationella företag. Nu ger sig Epidemic Sound in i  matchen. Epidemic Sound som tidigare hamnat i hetluften för sina avtal som säger att bolagets kompositörer inte får vara Stimanslutna.

Det var 2013 som Epidemic Sound blev omdebatterat sedan bolaget slutit avtal med bland andra TV 4 om leverans av produktionsmusik. Kritikerna pekade dels på att Epidemic Sound inte tillät att de som samarbetade med företaget var Stimanslutna. Men många ansåg också att bolagets ersättningar till kompositörer var kontroversiella.

Men Epidemic Sound lever vidare, förra året fick man även nytt risktillskott, och i dagarna har man slutit ett avtal om leverans av musik till besöksnäringens branschorganiastion Visita. I samband med den nyheten säger Epidemic Sounds David Stenmark till Dagens Industri på frågan om man därmed konkurrerar med exempelvis Soundtrack Your Brand:

“Ja, vi konkurrerar men med olika modeller. Den stora skillnaden är att vi tar bort mellanhänder som STIM och SAMI”.

Enligt vad MI erfar så är dock Stenmark fortfarande själv Stimansluten i sin roll som låtskrivare.

Lars Nylin

http://digital.di.se/artikel/epidemic-sound-tar-upp-kampen-med-soundtrack-your-brand