24 mars 2015

MUSIKBOLAG X5 och Pet Sounds i samarbete

Det digitala musikbolaget X5 Music och skivbutiken Pet Sounds i Stockholm slår nu sina påsar ihop i något man kallar ”Sveriges bästa lösning för digital och fysisk distribution.”

Sveriges ledande digitala musikbolag och en av landets mest kända skivbutiker. På papperet kommer de från lite olika världar, men nu inleder Pet Sounds och X5 Music ett samarbete och avslöjar att de redan har gemensamma utgivningar klara att presenteras under våren.

–  Vi ser från två håll att såväl digital som fysisk utgivning som lika viktiga för många artister, om än i olika syften. Vi på X5 har saknat en partner som tar den fysiska produkten på allvar, som inte ser den som lite av ett nödvändigt ont. Sen har ju Pet Sounds en egen butik där de har liveuppträdanden i samarbete med sajter som exempelvis Aftonbladet.se och då är kombinationen med digitalt perfekt. Med detta upplägg når man alla stora digitala och alla fysiska svenska butiker inklusive Bengans, Ginza, CDON, Bonver, etc, säger Johan Lagerlöf på X5 Music.

–  Digitalt lyssnande handlar om tillgänglighet, närvaro, rekommendation och interaktion. Fysiska musikprodukter handlar idag mycket om en fördjupning av sitt intresse för specifika artister, ett samlande och en passion för musik på djupet. Snygga boxar, limiterade serier och fysiska möten. Vår tro är att både fans och artister ibland behöver båda delar och att man för viss musik och vissa artister måste jobba med båda sakerna fullt ut, fortsätter Lagerlöf.
X5 Music omsatte 2014 84,5 miljoner och arbetar bland annat med Universals katalog för jazz, folk och klassiskt liksom med Universals tjänst Spinnup. Pet Sounds startade 1979 och är bredvid Bengans den mest bekanta traditionella svenska skivbutiken.

Lars Nylin
Bilden från vänster Niklas Berg (Pet Sounds), Johan Lagerlöf (X5 Music) och Stefan Jacobsson (Pet Sounds).