25 april 2013

DIGITALNYTT Notiser

Universal Musics nya satsning Spinnup och mycket uppmärksammade Twitter Music är några av ämnena i veckans rapport från den digitala musikvärlden, signerad Musikindustrin / DIGITALNYTT:s redaktör Daniel Johansson.

Spinnup.com, den nya satsningen från Universal Music, meddelar att under kort tid har över 1 000 artister signat upp sig till tjänsten, varav 13 hittills fått ”scouting”. Spinnup fungerar dels som aggregator/distributör mot de digitala tjänsterna (liknande Tunecore, Phonofile, Record Union etc.), men har också ”scouting”-funktioner. Ett gäng talangscouter har involverats i tjänsten, och hjälper utvalda artister med t.ex. marknadsföring, promotion och produktion. Erik Bengtsson, Scout Manager, säger: ”Spinnup har på bara en månad vuxit snabbt och det är onekligen ett spännande projekt att få jobba med. Oetablerade artister får verkligen en chans att bryta igenom bruset och få den uppmärksamhet de förtjänar.”

Rekommendations- och streamingtjänsten Songza (tidigare en mp3-sajt som aggregerade in djuplänkar till musikfiler) har fått motsvarande ca 25 miljoner kronor i riskkapital. Songza ägs av Amie Street som köptes upp av Amazon år 2010.

Aspiro tar ytterligare ett steg mot att vara helt och hållet fokuserade på streaming av musik, genom att avyttra dotterbolaget Aspiro TV till ledningen för bolaget. Trond Berger, styrelseordförande i Aspiro, säger: ”Vi är mycket nöjda med att ha kommit överens med ledningen i Aspiro TV och att kunna lägga fram ett förslag till årsstämman om försäljning av Aspiros TV-verksamhet. Vår övertygelse är att ledningen för Aspiro TV har bättre förutsättningar för att utveckla verksamheten vidare när Aspiros fokus numera är WiMP.”

Just nu verkar den stora snackisen vara Twitter Music, den nya musiktjänsten från Twitter som integrerar andra tjänster, däribland Spotify, VEVO, YouTube och SoundCloud. De som testat tjänsten har generellt gett mycket positiva kommentarer. Tyvärr kommer inte tjänsten lanseras i Sverige initialt. Twitter Music släpps i USA, Storbritannien, Australien, Kanada, Irland och Nya Zeeland.

Konserttjänsten Evntlive, som bl.a. fått kapital från Lady Gaga, släpptes i skarpt läge under helgen. Den 25 april livesänder man bl.a. Bon Jovis avslutningskonsert från senaste USA-turnén.

YouTube har släppt ”handböcker” för hur man på bästa sätt kan använda tjänsten i sin marknadsföring. Playbook Guide for Music är en 40-sidig PDF som går igenom det mesta man behöver veta för att kunna använda YouTube på bästa sätt. Guiderna finns på: www.youtube.com/yt/playbook/guides.html.

Spotify lanserades i veckan i Mexiko, Malaysia, Singapore, Hongkong, Estland, Lettland, Litauen och Island. Totalt finns tjänsten nu i 28 länder.

Domen från appellationsdomstolen i New York i målet mellan Universal och Grooveshark, innebär att Grooveshark nu måste ta bort musik som publicerats via tjänsten. Det gäller specifikt musik som släppts före 1972. Grooveshark säger att man kommer att överklaga domen.

Eventbrite meddelar att Tiger Global Management gått in med 60 miljoner dollar i en ny investering, lagom till att Eventbrite sålde biljett nummer 100 000 000.

The Vault heter HMV:s nya streamingtjänst som just släppts i Kanada. Streaming har ännu inte slagit igenom i Kanada, men HMV tror att marknaden för streaming kommer att explodera där inom kort.

Claes Olson