27 november 2012

NYLIN Swedish House Mygel?

Swedish House Mafia avslutade i helgen på det mest spektakulära sätt. Mer än 100 000 på Friends Arena i Solna fick i avskedet sällskap av Skavlans miljonpublik. Samtidigt satte debatten om housevågens ”äkthet” ny fart, till förvåning för MI:s Lars Nylin.

Under året har jag fått frågan åtskilliga gånger: ”När når den svenska housevågen sin kulmen?” MI förväntas ge svar på sådana omöjliga frågor – house har ju funnits i mer än 20 år, varför skulle det nödvändigtvis ens finnas en kulmen? – och mantrat från undertecknad har därför låtit ungefär: ”Vill du verkligen att jag ska ge dig ett svar så tror jag att det blir när Swedish House Mafia gör sina första stora svenska framträdanden.”

När svaret först gavs fanns det inte i min sinnesvärld att dessa spelningar skulle bli så gigantiska som de tre nyligen genomförda på nya Friends Arena i Solna. Det var då inte heller klart att det skulle bli de sista för SHM, trion påstår ju att detta var avskedet.

När spelningarna nu är avklarade är jag inte alls säker på att jag får rätt. Inte minst tyder mängden av negativa kommentarer – i de sociala nätverken, men även i många medier – på att SHM och deras DJ-lärjungar provocerar långt mer än jag anat. Just när jag trodde att floskeln ”det här är fusk, det är inte musik eller show på riktigt” ebbat ut blev den vanligare än någonsin.

För mig känns det som när borgarråd och pedagoger och sociologer på 1970-talet ville ha förbud för Kiss och Alice Cooper. Ur sånt förbudsiver, har vi fått lära oss, snarast växer samhörighetskänslan.

I England tog diskussionen om ”äktheten” i DJ:andet extra fart i veckan sprunget ur just Swedish House Mafia. Ett YouTube-klipp på en drinksippande knapptryckande Steve Angello användes i ett BBC-inslag som indicier på att svenskarna och andra pysslar med fusk och mygel.

Den engelske DJ:n Calvin Harris hamnade i hetluften och ansåg sig ha fått sina citat förvrängda av BBC. Harris hotar nu stämma BBC. Den sköna nya DJ-tid hamnade plötsligt i värsta mediestormen. En genre utan bärkraft hade aldrig hamnat i den situationen. Just nu tror jag att vi bara sett början av DJ-showandets genomslag som mässa för massorna. Åsikter om var exakt SHM passar in i det mönstret ber MI ödmjukt om respit med.

Lars Nylin

Filter summerar debatten under året:

http://magasinetfilter.se/magasin/2012/28/ar-du-akta-lilla-van

CMU summerade i somras:

http://www.thecmuwebsite.com/article/editors-letter-how-live-do-you-need-to-be/

BBC Newsbeats kontroversiella inslag om DJ:s i artikelform

http://www.bbc.co.uk/newsbeat/20218681

Forbes listar världens mest välbetalda DJ:s

http://www.forbes.com/pictures/eeel45jfeg/1-tiesto-22-million/