6 september 2012

FYRA SNABBA Annika Kämpe, ny kommunikatör hos musikförläggarna

Annika Kämpe tillträder i veckan den nya tjänsten som kommunikatör på Musikförläggarna. Hon har närmare 15 års erfarenhet av musikbranschen med anställningar på bland annat MNW Records och Live Nation. De senaste åren har hon drivit egna bolaget Kämpe Media med huvudsaklig inriktning på PR och marknadsföring.

Hur kom det sig att du sökte dig tillbaks till musikbranschen?

– Egentligen lämnade jag aldrig branschen helt, utan har de senaste åren varvat jobb inom andra områden med PR-uppdrag för artister som Lars Demian, Dan Viktor, Sanna Carlstedt, Frasse Haraldsen och Johan Johansson. Musik har alltid varit ett av mina största intressen och att arbeta i den här branschen har alltid känts lite som att inte behöva växa upp. Missförstå mig inte, jag menar det verkligen på ett positivt sätt – att kunna livnära sig på sin hobby är få människor förunnat. De första månaderna jag arbetade på MNW var så roliga att jag blev chockad över att jag fick lön.

Vad har varit din tidigare relation till musikförlag?

– Trots att jag arbetat både på skivbolag och hos konsertarrangör så har jag faktiskt haft relativt lite kontakt med musikförlagen. Så det ska verkligen bli spännande att få sätta sig in i hur den här delen av branschen fungerar.

Du har ju faktiskt redan smygbörjat din tjänst litegrann eftersom du redan träffat kansliet och delar av styrelsen. Vilket är ditt första intryck av föreningen?

– Mycket positivt! Jag har haft förmånen att redan träffa både kansliet och styrelsen här i Sverige, men också ICMP i Bryssel och flera av de andra europeiska musikförläggareföreningarna. Det känns som om det är i förlagsbranschen mycket händer just nu gällande musik, och jag ser fram emot att få vara med på ett hörn.

Vad tror du att den största utmaningen blir att komma in i en ny del av branschen?

– Framför allt att förstå de rättsliga delarna. Och att lära sig alla förkortningar!

Lars Nylin