30 augusti 2012

Ticnet satsar på mobilbiljetter och avslutar ATG-samarbetet

1 september lanserar Ticnet mobilbiljetter som ett nytt leverenssätt för Sveriges arenor, sport- och evenemangsarrangörer. Utrullningen sker successivt vartefter att arrangörerna kan erbjuda kompatibel utrustning vid sina entréer. Som tidigare har meddelats avslutar Ticnet samtidigt samarbetet med ATG kring ombudstjänster den 31 augusti i år.

– Som sport- och nöjeskonsument köper man sin mobilbiljett via ticnet.se och får den levererad till sin mobiltelefon som en länk i ett sms. Det är smidigt och enkelt, och vi tror att mobilbiljetten kommer att bli en populär biljettform framöver, säger Mattias Hallgrim, marknadsdirektör på Ticnet.

Mobilbiljetten köps på ticnet.se via betalkort eller internetbank och skickas därefter ut som sms-länk till konsumentens mobiltelefon. Länken leder till en biljett med streckkod som skannas av vid entrén. För att kunna använda mobilbiljett behöver konsumenten ha ett mobilabonnemang som tillåter internetuppkoppling.

Till skillnad från andra biljettleveranser gäller en mobilbiljett för hela bokningen. När biljetten skannas vid entrén får arrangören upp information om det antal personer som biljetten är giltig för. Om inte alla i sällskapet är med vid insläppet kan man enkelt vidarebefordra en kopia av sms:et till den person som sluter upp senare.

Ticnet har före sommaren meddelat att samarbetet med ATG avslutas. Fredagen den 31 augusti i år är sista dagen att hämta ut förbeställda biljetter via ATG-ombud. Därefter hänvisas kunder till Ticnets kundtjänst om de behöver hämta ut tidigare bokade biljetter via ATG.

Fr.o.m.1 september kommer Ticnet att erbjuda följande fyra leveranssätt av biljetter: TicnetFast – där kunden får biljetten via e-post och skriver ut själv. TicnetOmbud – 65 stycken med spridning över hela Sverige där kunden själv hämtar ut sin biljett. Mobilbiljett – som skickas direkt till kundens mobiltelefon. Postleverans – där kunden får biljetten hemskickad.

– Allt färre konsumenter väljer att hämta sina biljetter via ATG-ombud samtidigt som det nu finns fler leveranssätt av biljetter än någonsin tidigare. Mobilen blir ytterligare en kanal tillsammans med postleverans som vi också inför inom kort, säger Mattias Hallgrim.

Claes Olson