10 maj 2012

EXPORT Export Music Sweden och dataspelsbranschen goes Hollywood

Idag, fredag 11 maj är sista dag för intresseanmälan till The Swedish Affair – en av Utrikesdepartementet subventionerad Hollywood-satsning för svendsk dataspels- och musikbransch. I samband med E3 – världens största gamingmässa – har man 2-7 juni hyrt den gigantiska producentvillan Sowden House i Hollywood Hills. Dit välkomnar man under två dagar flera hundra amerikanska producenter, investerare, executives och beslutsfattare från den Hollywood-baserade underhållningsindustrin.

– Intresseanmälan är inte bindande, utan ger oss en möjlighet att se hur stort intresset är och anpassa resurser och annat så att det blir så rätt som möjligt. Efter den bedömningen kopplar vi tillbaka med mer utförligt program och med en bindande anmälan, hälsar dataspelsbranschens Per Strömbäck och Anders Hjelmtorp, vd Export Music Sweden.

– Robyns musik, Salander-filmerna, svenska deckarvågen och framgångar för Minecraft och Battlefield-spelen har skapat en unik möjlighet att på bred front exportera svenska tjänster och produkter. För att surfa på den vågen gör vi något extra på årets E3, världens största gaming mässa!

Under vinjetten The Swedish Affair kommer Sowden House under ett par intensiva dagar att fyllas med svensk musik, mode, mat, design, film, TV, böcker och givetvis spel under dagarna före E3. På programmet står både möten, fest, middagar och program.

– Under två dagar bjuder vi flera hundra amerikanska producenter, investerare, executives och beslutsfattare från den Hollywood-baserade underhållningsindustrin. I en mycket sofistikerad sättning bjuder vi på svensk mat från landslagskockar, skapar matchmaking, möten och nätverkande på hög nivå. Övriga dagar i veckan används villan för matchmaking, samt för exklusiva luncher och middagar med svensk mat på högsta nivå.

Ambitionen är att introducerade fyrtio av de mest innovativa och kreativa mediaföretagen från Sverige till de amerikanske beställarna och att det ska bli konkreta affärer.

I det baspaket som erbjuds Dataspelsbranschens medlemsföretag och Export Music Swedens medlemmar för 9 500 kronor ingår:
• Närvaro på två eventdagar på Sowden House.
• Företagsnamn och länk till företagswebbsida på online gästlista.
• Möjlighet att presentera företaget via slides eller visa upp showreel.
• Möjligheter för demos, screening i samverkan med andra företag inom samma bransch.
• Minst 4 stycken matchmakade 30 minuters möten utifrån det specifika företagets önskemål och behov.
• Coaching tillfällen och kick-off träff i Malmö, som förberedelse för att optimera affärer i Hollywood.
• E3 Expo Pass. (kostar annars ca 800 dollar)
• 2 luncher och middagar av svenska landslagskockar, samt så klart obegränsat med kaffe, frukt och kakor under eventet
• Inbjudningar till andra fester och nätverkande som pågår i Los Angeles under E3 veckan. (och det är många)
• Hotell-, flyg- och hyrbilsbokning (Endast bokningsservice, via kontrakterad resebyrå, dvs boendekostnad ingår ej), ger möjlighet att bo på samma hotell som övriga svenskar för att också ta tillvara på det egna nätverkandet.

Erbjudandet gäller för 2 personer per företag, är man fler så tillkommer en kostnad på 1 500 per person (ett självkostnadspris för mat och dryck). Till detta går att köpa mer specifika delar, som att exempelvis att bjuda upp till 20 personer på middag eller lunch i Sowden House eller exklusiva studiebesök på företag i Los Angeles.

Claes Olson

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Per Strömbäck – per.stromback@dataspelsbranschen.se, tel: 0708 436 214
Anders Hjelmtorp – anders@exportmusicsweden.org, tel 0708 635 360