8 maj 2012

4 SNABBA Janne Kleman / Gainesville

Efter sexton år som artistbokare för anrika Hultsfredsfestivalen, några år på amerikanska storbolag, Sonispherefestivaler och ”bolagsförsäljningar, framgångar och motgångar” bestämde sig Janne Kleman en dag för att sluta helt i musikbranschen. Men…

"Jag hade tappat glöden för musik, den som var så stark första gången jag kom ner till Hultsfred som praktikant", berättar Janne Kleman i det pressutskick som idag offentliggör hans nästa satsning: den nya musikfestivalen Gainesville på Djurgården i Stockholm 17 augusti.

Vad är det som har fått dig att dra igång på nytt igen och återvända till branschen?
– Jag har aldrig slutat, jag bara slutade prata med media för några år sen. Jag har senast jobbat på AEG Live Swe AB och Sony Music, men nu eget med Laurel Canyon AB som arrangerar Gainesville Stockholm.

Du var ju artistbokare på Hultsfredsfestivalen i sexton år, men du har ju faktiskt varit i musikbranschen längre än så. Var inte du med och drev något som kallades Hej Babberiba i Sala en gång i tiden!? Kan du inte ge oss en liten CV med allt du har gjort genom åren?
– HAHA!! Jo, det stämmer! Hej Babberiba var den första musikföreningen jag började i Sala. Vi gjorde punkspelningar på Folkets Hus med band som Charta 77, DLK, Teddybears och Millencolin. Sen gjorde vi en legendarisk intervju med DiLeva till vår medlemstidning, när han spelade in Naked No. 1 i Sala Silvergruva.
– Efter det hamnade jag i Hultsfred och började boka till fina gamla Hultsfred, startade sen ett bolag som gjorde att jag kunde fortsätta med Hultsfred men också göra mer saker – som till exempel boka Nalen och Storan i Göteborg med mera. Det bolaget sålde jag senare till AEG Live Sweden som jag sen jobbade hos några år.
– Sen blev det Sony Music och ett försök att starta en live-label. ett kul och spännande försök som inte nådde riktigt ända fram… Men nu har vi provat i alla fall.
– Efter det har jag startat Laurel Canyon AB som är mitt eget bolag och där har jag bokninguppdrag åt bland annat Nalen i Stockholm igen. Plus att jag nu alltså startar en liten festival i form av Gainesville Stockholm… Det är väl mitt liv i musikbranschen på några rader.

Ja, nu satsar du alltså på en musikfestival igen. Berätta om dina planer och vad namnet Gainesville kommer ifrån?
– Namnet kommer från att jag är ett stort fan av Tom Petty helt enkelt. Plus att det väl kanske säger lite om vad jag vill att det ska vara för attityd över hela evenemanget… Tillbakalutat, helt enkelt.
– I övrigt så är planen att det ska vara en skön dag i en park i Stockholm. Jag har helt enkelt utgått från mig själv vad jag gillar: Stockholm, nära hem, kal öl, god mat och så vidare. En scen med lugnt tempo, så att man hinner prata med sina polare. Roliga människor som spelar skivor mellan banden… och bara lungt och skönt.
– Klara artister är Nick Lowe, Tomas Andersson Wij, singer/songwritern Karima Francis från Blackpool, Solnas stoltaste rockband The Nomads, den uppmärksammade amerikanska solodebutanten Sophia Knapp och den svenska singer/songwriter-debutanten Gustaf Törling som har fysisk hemvist i Los Angeles och musikalisk bas i country och americana.

I pressutskicket flaggar du ju för att Gainesville eventuellt kan komma att göra dig bankrutt. Vad tror du om festivalens chanser och förutsättningar och hur ser du i ett större perspektiv – som ”gammal festivalräv” – på den svenska festivalsommaren i år?
– Jag har inget stort bolag eller finansiär i ryggen, utan sätter för första gången mina egna surt förvärvade pengar på spel. Självklart har jag täckning, en nykter ekonomi och break even men det är lite nervöst måste jag erkänna.
– Men jag tror att det finns utrymme för den här typen av arrangemang som vänder sig till en äldre målgrupp som kanske inte riktigt orkar åka från stan eller åka till stan i fler dagar utan kan känna att det är lagom med en dag.
– Jag hoppas oxå att folk kommer uppskatta att slippa dricka ljummen öl ur PET-flaskor eller lådvin bara för att det är nån form av festival. Gainesvilles grannar på Junibacken kommer att dra ut sin restaurang så den kommer in i området, vilket då innebär att det kommer finnas en riktig restaurang där du blir serverad. Musikbranschen som förhoppningsvis vill besöka Gainesville kommer då också att kunna boka bord där – om man inte känner för surströmming eller kräftor i parken vill säga!
– Så jag skulle säga att jag har goda förhoppningar om att det ska kunna överleva och fortsätta som ett återkommande arrangemang men jag är också realist och vet att det kan regna eller hända andra saker som gör att det blir tufft. Jag har sett det mesta genom åren, helt enkelt…

Claes Olson