19 april 2012

Universal Sverige skapar Universal Label Group

Universal Music Local byter namn till Universal Label Group (ULG). Annele Hencz Mortimer-Hawkins blir med sin nya titel Head of Universal Label Group ansvarig för satsningen, som bland annat kommer att arbeta med etiketterna Sonet, Stockholm Records och Stranded.

Eric Hasselqvist, idag på bl.a Publishing Company Ten och Artist Company Ten, går in som konsult i den nya satsning som startade i måndags. Tillsammans med Ola Håkansson var Eric Hasselqvist med och startade Stockholm Records, där han var vice vd fram tills att Universal köpte bolaget. Därefter har Eric som delägare arbetat med bl.a musikbolagen Monza Publishing, Publishing Company Ten och Artist Company Ten. Eric Hasselqvist är dessutom styrelseledamot i både STIM, Svenska Musikförläggarföreningen, BD Pop och Svensk Musik AB.

Universal Music är sedan flera år tillbaka såväl Sveriges som världens största musikbolag. Bolaget har idag representation i 71 länder. Universal Music i Sverige är helägt av Universal Music Group och under huvudetiketten återfinns bl.a skivmärken som Motown, Interscope, Stockholm Records, Def Jam, Polar, Verve och Deutsche Grammophone. Vid sidan av ULG har Universal Music Sverige även etiketterna Svenska Inspelningar (SIN), Roxy Recordings och Lionheart.

Claes Olson