19 april 2012

Border Music och Pias startar Pias Nordic

Det internationella distributionsnätverket Pias Entertainment Group och den i år trettioårsjubilerande oberoende svenska distributören Border Music har ingått en överenskommelse som innebär starten av det nya bolaget Pias Nordic. Bolaget, som blir ett dotterbolag samägt av Border Music och Pias, startar sin verksamhet 1 maj.

Pias Nordic blir en del av Pias stora internationella nät av lokala operatörer. Sedan tidigare omfattar nätverket bl.a England, Frankrike, Tyskland, Österrike, Schweiz, Holland, Belgien, Luxemburg, Irland och Spanien. Utöver detta har Pias även samarbetsavtal inom USA, Australien och ytterligare ett antal utomeuropeiska länder.

– Border Music kommer i övrigt att fortsätta sin övrig verksamhet som vanligt i Sverige, förklarar bolagets vd Jalle Kjellson.
– Det är ju inte så att vi går upp i Pias. Men vi kommer att ingå i Pias globala nät, vilket ju känns oerhört stimulerande. Vilken möjlighet!

Jalle Kjellson betonar att det nya samarbete och nätverket kommer att medföra särskilt bra möjligheter för fler svenska bra artister att nå ut internationellt.
– Vi tycker att det här är ett bra steg mot en stark global indiepartner som motvikt till de allt mäktigare majorbolagen.

Med kontor i Göteborg samt lokala operatörer i Danmark (Target), Norge (Indie) och Finland (Supersound) kommer Pias Nordic att erbjuda en, för oberoende bolag och artister, komplett distributionslösning för fysisk- och digital försäljning, marknadsföring och promotion i Skandinavien. Administrationen kommer att centraliseras medan all operativ verksamhet som rör försäljning, marknadsföring och promotion kommer att handhas lokalt i varje enskilt land.

Pias Nordic kommer bl.a att arbeta med skivbolagen Play It Again Sam (Editors, Agnes Obel, Seasick Steve), Wichita (First Aid Kit, Cribs, Best Coast) och Infectious (Temper Red, Local Natives) samt ett stort antal andra engelska och USA-baserade bolag. Man kommer dessutom att arbeta för att etablera nya bolag som letar distribution såväl som lokala artister som kommer erbjudas internationella lanseringsmöjligheter där potential finns.

Pias Nordic kommer genom Pias att sköta den globala digitala distributionen, kompletterat med lokala digitalförsäljnings- och marknasföringsinsatser. I tillägg till den fysiska och digitala distributionen, marknadsföringen och promotion kommer Pias Nordic även erbjuda licensiering från tredje part samt inkassering av radiopengar i de olika territorierna.

General Manager för Pias Nordic blir Pelle Eriksson.

– Jag är mycket exalterad över att få möjligheten att jobba ännu närmare Pias och hjälpa till att skriva ett nytt kapitel i vad som redan är en lång och innehållsrik historia över de båda bolagen, kommentarer han. Storleken på Pias internationella nätverk och vår lokala expertis i de olika länderna ger en oslagbar nivå när det gäller service och säkerhet och öppnar för stora möjligheter och utmaningar, som erbjuder en mycket spännande handelsplats för oberoende artister och skivbolag redan nu.

– Efter ett fantastiskt år i Skandinavien, med ett Topplistedominerande album av Agnes Obel i Danmark och nyligen First Aid Kits framgång med listettan i Sverige, kändes det som ett logiskt steg att mer seriöst titta över vår situation i Norden, kommenterar Pias Groups vd Edwin Schroter. Den digitala delen har exploderat i området och har satt takten för andra europeiska länderna.

– Vi tror starkt på att det enda sättet att utveckla artister och skivbolag runt om i Europa är att tillhandahåll specialister med lokal förankring, som har kontakterna och behärskar språket för marknadsföring, promotion och försäljning. Emellertid, med utmaningen när det gäller den fysiska delen behöver vi hitta en centraliserad lösning för den nordiska regionen och där är Border med dess etablerade kontakter det perfekta valet. Mer viktigt är dock det fantastiska lag som de utgör med erfarna och passionerade medarbetare. Båda våra företag har varit i branschen i 30 år, och det känns som en perfekt träff, och jag kan inte förstå att det tog så lång att förstå det.

Claes Olson