1 mars 2012

4 SNABBA med Roger Östman, Sverigekonsult LoudEvents

Den mångsysslande musikförläggaren Roger Östman är i dagarna aktuell som konsult på den svenska marknaden då finska bandtjänsten LoudEvents etablerar sin tjänst här. MI kontaktade Roger för att prata om LoudEvents men också om hans mobila förlagstillvaro med utgångspunkter i Helsingfors, Stockholm och spanska Alicante.

Vad är LoudEvents och vilka står bakom?

Loudevents är en databas där indieartister själva kan sköta sina bokningar och sända ut gigförfrågningar till en rad olika klubbar i Sverige och Finland. Bakom LE står bolaget LoudRevolution som ägs av privata investerare. LE kommer lanseras under mars månad och marknads föras via olika forum och bloggar då bolaget är en underdog och vill nå band som ligger på en mellannivå. Här kan du helt enkelt hitta band i Umeå som spelar samma typ av musik som ett Malmöband och därför kan ni dra nytta av varandra när ni spelar ”out of town”. Det kommer lite överraskningar medan lanseringen pågår under våren.

Står LoudEvents för något helt nytt, det finns trots allt olika nätcommunitys där band/musiker möts?

-Jag tycker att LE står för något nytt och unikt då de flesta motsvarande tjänster endast har kontaktuppgifter till olika klubbar medan LE också kontaktar artister med artister för att kunna genomföra samarbeten att spela utanför absoluta närområdet.

Hur har det gått i Finland och vad har ni för förhoppningar i Sverige?

-Det har gått väldigt bra i Finland med många band som signat upp och fått spelningar. LE driver också en egen klubb i Helsingfors där ett flertal band har fått chansen att visa upp sig. Förhoppningar på Sverige är stora då det finns så grymt mycket bra artister där ute som inte får visa upp sig på klubbarna runt om i landet. Vi hoppas att LE ska ge både artisterna och klubbarna en möjlighet att mötas. Klubbar som hittar nya grymma akter till sina scener och artister som når ut till en bredare massa.

Vad pysslar du med i övrigt, är LoudEvent din huvudsyssla nu?

-Nej, nej, LE är långt i från min huvudsyssla. Jag har bara hjälpt dem med inledande kontakter i Sverige då jag har ett stort nätverk. Jag gör alltid lite externa projekt vid sidan om att jag bygger upp det nya förlaget In The Bunker Publishing. INTB är det som är min huvudsakliga verksamhet, jag släpper aldrig jobbet som musikförläggare! Efter att ha bott i Finland sen 2008 hade jag planer på att flytta hem till Stockholm då jag ej hittade tillräckligt med jobb i Finland. Men då kom det ett erbjudande jag bara inte kunde säga nej till…

– Christer Rönnholm, en god vän från Vasa sen början på 90-talet, sökte ett nytt förlag och undrade om jag var intresserad av att starta upp ett sådant och dessutom jobba med hans katalog. Parallellt skulle jag jobba som A&R i det nystartade bolaget. Christer äger sen många år Test Music Studio och har producerat allt från schlager till extrem hårdrock. Han är en väldigt bred låtskrivare så valet var inte så svårt. Mitt enda krav var att jag skulle slippa bo i Vasa och att jag skulle få resa runt och träffa artister, förlag, skivbolag runt om i världen. Kort och gott att jag som tidigare får dela min tid mellan England, Spanien, Sverige och Finland…

– Vi har sedan vi drog i gång på allvar under januari skaffat starka partner/sub-förlag i Tyskland och Japan och ser nu över hur vi ska hantera USA, resten av Asien och Europa. Kontrakt har skrivits med låtskrivare som Frankie Vinci i New York, Benni Dernhohf i Hamburg, Christer Rönnholm själv såklart, vi jobbar även med det svenska artistprojektet JP George. Mycket mer är på gång. Vi siktar också på att få ut en re-release av Christers legendariska AOR-band Wild Force. En bra start för det projektet är att två låtar från det första Wild Force-albumet snart kommer att finnas med i en ny amerikansk b-film.

http://www.loudevents.net/blog/

Lars Nylin