26 januari 2012

Rhapsody startar i Tyskland och England

Den amerikanska musiktjänsten Rhapsody, ofta beskriven som Spotifys viktigaste rival i USA, kommer efter sitt köp av Napster International att börja fokusera på Tyskland och England.

-Köpet av Napster och deras prenumeranter i Tyskland och England ger oss en perfekt entré till den europeiska marknaden, säger Rhapsodybasen Jon Irwin till Billboard.

-Jag välkomnar dem till Europa och är ivrig att få se dem upprepa sin succé i att attrahera betalande prenumeranter i USA, säger Rob Wells, President of global digital business på Universal Music till samma tidning.

Napsters prenumeranter kommer att flyttas till Rhapsody i mars. Det finns ännu inga uppgifter om fortsatt expansion i Europa.

Rhapsody är enligt företaget självt med en miljoner kunder den största tjänsten för betald musikdelning i USA, d.v.s. större än Spotify. Det svenska företaget anlände dock först sommaren 2011 medan Rhapsody funnits i tio år. Globalt är Spotify redan det större av de två.

Jon Irwin har sagt till amerikanska medier att hans företag står på en stadigare grund än Spotify. Han syftar då bland annat på Spotifys gratiserbjudande – som fått en en hel del kritik från delar av amerikansk musikbransch.

Lars Nylin