24 januari 2012

4 SNABBA med Patrik Larsson på nystartade Uniform Beat

När Playground Music nu startar electroetiketten Uniform Beat är det en gammal bekant från bolaget som ställer sig vid rodret. MI kontaktade Patrik Larsson för en 4 SNABBA och fick ambitiösa svar trots att han som bäst packade inför Midemresan. Foto: Peter Knutson

Är det rätt att kalla Uniform Beat för ett electronica-bolag och vad är målsättningen?

– Ja, det är det i allra högsta grad. Uniform Beat kommer att ge ut musik som i grunden är elektronisk dansmusik men sedan vill vi ju så klart inte låsa fast oss vid några specifika subgenrer utan vill jobba med musiken i dess bredaste form. Just nu är ju dansmusiken gigantisk världen runt och inte bara influeras annan popmusik av dansmusik. Även dansmusiken i sig influeras brett och stort av all annan musik och mycket av den musik som hörs och finns där ute idag blandar ganska friskt och hänsynslöst vilket jag fullkomligt älskar. Det kommer upp en helt ny generation musikskapare idag som haft med sig all sorts musik från klubb till hiphop till rock till punk och metal från barnsben och de gör precis den musik de själva vill och hur gärna vi än vill dela in den i fack och ge musiken ett namn så blir det bara svårare och svårare.

– Jag kommer att vilja satsa på att ge ut musik som berör och svänger rejält och som även har potential att nå en större massa genom starka hooks, refränger och unika röster och så klart fantastiskt låtskrivande. Vi är inte främmande för instrumentala utgivningar (första singeln ut från labeln är faktiskt helt instrumental) men jag tror att dansmusiken bara mår bra av att blandas upp med riktigt bra låtskrivande och kraftfulla röster. Jag letar även efter artister, låtskrivare och producenter med "det lilla extra" och som känns som stjärnor när dem kommer in i ett rum. En sådan som Mayka är det utan tvekan. Hon ÄR klubbmusik ut i fingertopparna och har stjärnpotential så att det blir över. Får redan enorm respons på henne som personlighet internationellt och det pratas redan om större DJ-turnéer. Jag trillar över så otroligt bra musik just nu att det knappt är sant. Hinner nästan inte med.

– Vi har också som mål att licensiera in utländska artister och musik som passar in och släppa genom labeln. Det planeras också för fullt kring olika turnéer, samlingsplattor och något av det första som sker är att Uniform Beat håller i efterfesten till Manifestgalan på Nalen den 3/2 i ett nära samarbete med Playground Music och Adore Music. Det blir 3 timmar non stop soundsystem med bland andra Artymove, Rebel Rebel, Emma Bates, Kings of the Universe, Simian Ghost, Smith & Thell och Materikaa på scen och bakom skivspelarna.

Vad är din egen favoritmusik i "genren"?

– Jag är ju själv uppväxt med urban och klubbmusik sedan barnsben och nästan 30 år tillbaka och det är musik som är väldigt nära mig och musik som jag följt nära sedan dess begynnelse. Har även alltid haft en stark förkärlek till den musik som gällde INNAN klubbmusiken fick sitt stora genombrott och det var ju allt från disco till 80-tals soulen och inte minst den synthmusik som skapades runtom i Europa och som sedan letade sig vidare till NY, Chicago, Detroit osv…

– Jag har även haft det stora nöjet att under mina tidigare år på skivbolag haft chansen att jobba nära några av musikens absolut största stjärnor och profiler. Allt från The Prodigy, Basement Jaxx och Junior Jack till Laurent Garnier, Tiesto och Paul Oakenfold…

– För mig är det bara viktigt att musiken svänger och berör och får gärna ha en litet inslag av "soul", vad det nu egentligen innebär och betyder för var och en. Man vet när man hör. När man faller pladask för en viss musik så VET man det då… det är bara en viss magkänsla som infinner sig och då är det bara att slå till. Har så otroligt många olika favoriter genom åren och det blir svårt att bara namnge ett fåtal.

Vad förväntar du dig av årets Midem?

– Om jag inte har helt fel för mig så blir detta nog mitt 20:e år på mässan i Cannes och jag är redan fullständigt fullbokad. Har fått enorm respons från omvärlden och många tycker att det är så otroligt kul att jag är tillbaka i skivbolagsvärlden efter snart 8 år som oberoende konsult, manager och projektledare. Det känns också som att det blåser otroligt positiva vindar i musikbranschen generellt och att vi hittat tillbaka till den så nödvändiga kreativa miljön som behövs både lokalt och globalt. Jag har fått enormt intresse för labeln och redan nu många som vill lyssna, licensiera och få ta del av artisterna och musiken på olika sätt… vi har kreativa samtal och e-mail korrespondens kring byte av remixar, turnéer, samproduktioner, att jobba mellan artister på en massa olika plan och ja, det känns väldigt väldigt roligt på alla sätt och vis. Är mer taggad på att åker ner till Cannes nu än jag nånsin kan komma ihåg att jag varit.

– Alla åker ju fortfarande ner och hänger där under ett par dagar även om färre och färre reggar in sig på själva mässan. De tar möten på sina hotell eller på olika caféer runtom i stan.

Vad tycker du generellt är mest spännande i svensk musikindustri just nu?

– Jag är först och främst väldigt glad över att vara tillbaka i skivbolagsvärlden och framförallt i den oberoende världen och hos Playground Music som är ett företag som jag hyser så otroligt mycket kärlek och respekt för. Det är ju ett företag jag var med och grundade i slutet av 90-talet och ett företag som jag fortsatt ha en nära kontakt och dialog med. Jonas Sjöström som är VD på Playground Music har en tydlig och stark vision inför framtiden och det ska bli kul att få hänga med på resan och fortsätta bygget med att skapa det ultimata musikföretaget för kreatörer framöver. Det är mycket kul på gång. Jag är också oerhört stolt och hedrad av att ha fått detta uppdrag av Jonas och att hela företaget i alla de nordiska länderna ställer sig bakom satsningen.

– Som jag sa lite tidigare så känner jag att det blåser otroligt positiva vindar igen i hela musikbranschen och så länge vi fortsätter att ha vettiga diskussioner med kreatörer kring samarbetsavtal och att vi fortsätter att ha en transparens kring den verksamhet vi bedriver, vettiga mål och investeringar och att vi fortsätter att tänka modernt och "utanför ramarna" för vad musikmarknadsföring och försäljning gäller så är framtiden ljus.

– Kreatörer kommer nog alltid att behöva samarbetspartners i form av en etablerad, erfaren och kunnig bransch på global nivå för att höja sig över det värsta bruset men vi måste också fortsätta att diskutera samarbetsformerna för detta. Musik är viktigt för allmänheten och så länge de vill konsumera och ta del av ny musik så finns det hopp och möjligheter. 2012 kommer att bli ett galet bra år. Jag är taggad till tusen!

Lars Nylin