22 december 2011

MIDEM You Say France & I Whistle på MIDEM 2012

Stockholmsbandet You Say France & I Whistle kommer i januari att medverka på den stora musikmässan MIDEM i Cannes – såväl i form av konserter som i seminariet Inspirational music & brands partnerships, som belyser hur musik lanseras med reklamfilm.

You Say France & I Whistle har lanserats med ”Nextopia-filosofin”, efter boken Nextopia skriven av Micael Dahlén professor på Handelshögskolan i Stockholm. En stor del av den strategin har varit att istället för att släppa musik i vanliga distributionskanaler låta publiken finna dem i reklamfilmer eller andra vägar där företag gör reklam. Bandet har bl.a arbetat med varumärken som Coca Cola, Conduit, Xbox, Tiger Jeans, GAP, Costume National, Viaplay (Viasat) och Musicdealers.

Utan att ha släppt vare sig singlar eller album har You Say France & I Whistle redan turnerat i både Europa och USA. Låtar har roterat på flera stora radiostationer runt om i Europa. I Sverige har bandet spelat på flera stora festivaler, som t.ex Peace & Love, Malmöfestivalen, Umeå Open och Popaganda. Dessutom har man medverkat på flera stora internationella musikmässor, bl.a Popkomm (Berlin), CMJ (New York City) och Culture Collide (Los Angeles) Den närmaste månaden är man aktuella för såväl till MIDEM i Cannes som Eurosonic i Groningen, Holland. Jen Malone på MTV Music Depratment spår You Say France & I Whistle som nästa års hetaste akt

Bandets första singel When Lovers Die släpps 6 januari. Debutalbumet Angry Men släpps i Sverige 23 januari.

På MIDEM gör You Say France & I Whistle ett showcase på Coca Cola / Musicdealers scen på The Black Pearl i Cannes. Bland övriga band i MIDEM-programmet märks bl.a engelska The Ting Tings och franska Stuck In The Sound.

Stefan Aronsson

Länk:
You Say France & I Whistle When Lovers Die