1 november 2011

4 SNABBA med Elisabet Widlund på ettårsfirande Musiksverige

Organisationen Musiksverige samlar sedan ett år olika delar av den svenska musikindustrin. MI kontaktade VD Elisabet Widlund för en lägesrapport i samband med firandet.

Hur summerar du spontant det första året?

-Intensivt! Eftersom jag är en resultatnörd har räknat ut att jag träffat ungefär en ny person från musikbranschen varje dag, deltagit i 30 debatter och föreläsningar och haft 35 möten med politiker och tjänstemän. I pressen har vi synts flera gånger i veckan och diskussionen i sociala medier har hettat till någon gång i månaden.

– Det första året har Musiksverige etablerats som branschens röst i dialogen med politiker och media, och nu har vi en stabil grund att arbeta vidare från.

Vad är den mest påtagliga skillnaden mot hur du TRODDE det skulle bli mot faktiskt utfall?

– Två skillnader:

– För det första har debattklimatet när det gäller upphovsrätten blivit mycket mer konstruktivt än det var för drygt ett år sedan. Innan jag började jobba med Musiksverige tänkte jag: "Debattera upphovsrätt, internet och musik… Verkar spännande men direkt livsfarligt.". Idag är det fler och fler politiker som säger att upphovsrätten är avgörande för den svenska musiken, samtidigt som de vågar sig på nyanserade diskussioner om hur upphovsrätten skulle kunna utvecklas. Det gör att hela debatten kring musik och internet blivit mindre av ett ställningskrig.

– För det andra är jag helt överväldigad av det stora antalet organisationer och aktörer inom det svenska musiklivet. Jag trodde att jag skulle ha hunnit med att träffa alla vid det här laget, men får erkänna att det är en hel del kvar på listan… Vi får se hur det ser ut vid tvåårsjubileet, ha ha.

Vad händer just nu och den närmaste framtiden?

-Just nu jobbar vi med att ta fram "Musikbranschens syn på upphovsrätten", samlade texter om olika aspekter av upphovsrätt och musik. "Musikbranschens syn på upphovsrätten" förklarar hur musikbranschen ser på upphovsrätten, varför den är viktig och hur den skulle kunna utvecklas. Vi gör detta för att ge politiker och journalister möjlighet att läsa vad vi tycker, direkt från källan. "Musikbranschens syn på upphovsrätten" är också till för att underlätta för alla som arbetar inom branschen eller som studerar för att arbeta i branschen.

-Det största som händer 2012 är att vi för första gången någonsin publicerar statistik för hela musikbranschens omsättning och export. Redan nu är intresset för statistiken väldigt stort. Journalister, politiker och branschfolk hör av sig och vill ha förhandssiffror (fast det inte finns några). Även utländska musikorganisationer hör av sig och vill ta efter vår modell för statistikinsamling. I februari 2012 presenteras statistiken, det ska bli otroligt spännande.

Vad tycker du personligen är det mest spännande som händer i musiksverige just nu?

-Jag kan knappt vänta på att få se fler musiktjänster på den digitala marknaden. Det finns otroligt mycket bra ny svensk musik, och svenskarna ligger långt framme när det gäller att använda lagliga musiktjänster. Sverige är ju också ett innovationsrikt land, så vi borde snart kunna ha digitala musik-startups i varje kvarter, tycker jag.

Lars Nylin