28 juli 2011

4 SNABBA med Matt D’Arduini, på svenskbolaget Robbins

Det amerikanska skivbolaget Robbins Entertianment, baserat i New York, har en historia med svenska artister. Bolaget har nått stora framgångar med i synnerhet September. Just nu är Robbins aktuella med artisten/låtskrivaren Negin Djafani från Göteborg. MI ringde A & R Matt D'Arduini för en 4 SNABBA.

Under det senaste decenniet har amerikanska Robbins Entertainment regelbundet haft hits med skandinaviska artister. Ur svensk synvinkel är September det mest framgångsrika exemplet, men även bl.a. Velvet har släppts av det New York-baserade bolaget.

Just nu arbetar bolaget med Septembers årsaktuella album Love CPR, men även med Daniela, Emilia de Poret och sedan i våras Negin Djafari, artist och låtskrivare från Göteborg.

Negin Djafari, som haft flera storsäljare i Japan, har nu också stor framgång i Canada. Tillsammans med låtskrivartrion från Göteborg, Hugo Lira, Thomas Gustafsson och Ian-Paolo Lira har hon skrivit hitlåtarna på artistens Shawn Desmans senaste album. De tre första singlarna (Night Like This, Shiver och Electric) från Desmans album Fresh (Universal Music Canada) har redan sålt guld och nu har precis fjärde singeln Money Shot släppts.

Parallellt med sitt låtskrivande har Negin också en egen
artistkarriär. Robbins Entertainment i släppte tidigare i år singeln
Unexpected. Just nu jobbar Negin intensivt med att få klart låtarna till ett album som ska följa.

MI ringde Matt D’Arduini – A & R-ansvarig på Robbins – för att höra vad det är med Robbins och svensk musik. Inte helt överraskande fann vi honom i Europa, närmare bestämt på klubbön Ibiza.

Berätta om Robbins inblandning i Negin, som ju primärt varit låtskrivare?

Unexpected var en demo, men den blev hennes första singel. Jag fick höra den via telefon, uppspelad av Fredrik Olson (Razor Boy Publishing), och jag föll direkt för den. Hon har en fantastiskt karakteristisk röst och är dessutom en extremt talangfull låtskrivare.

Robbins Entertainment har en historia med svenska/skandinaviska artister. Vad är bakgrunden till det och vilken är er största skandinaviska succé hittills?

– Det stämmer, vi är attraherade av sånger med hitkänsla och isynnerhet Sverige tycks ha en hel befolkning av artister, producenter och låtskrivare som är bra på att skapa sådana låtar. Vår mest framgångsrika svenska artist, September, presenterades för mig av min kollega Stephanie Karten. Septembers singel Cry For You blev guldskiva i USA förra året.

Vad arbetar du med i övrigt inför hösten?

– Vi har just nu framgång på bred radio med Take Over Control med Afrojack featuring Eva Simons, den är nummer 60 på Billboard Hot 100. Vi har nya singlar med Emilia, Weightless, och Daniela, Love Me Enough To Lie. Jag arbetar också med en klubb-crossover-låt med de engelska nykomlingarna Time Takers, She Blows (The Whistle Song).

Oundviklig fråga när jag har en amerikan på linjen, vad tycker du om Spotifys lansering i USA?

– Jag gillar Spotify. Inte bara för den stora katalogen och användarvillkoren utan också för designen. Det är så likt iTunes att det känns extremt bekant och användarvänligt. Det jag gillar allra bäst är dock att det går att använda Facebook för att komma åt vänners spellistor. Det gör det mycket roligare att upptäcka ny musik!

Lars Nylin