7 juli 2011

TRIGGER CREATIVE CONFERENCE Musikbranschens utveckling i fokus

I samband med årets Peace & Love arrangerades för tredje året i rad Trigger Creative Conference på Galaxen i Borlänge. På programmet stod bl.a en paneldebatt med Musikindustrins redaktör Claes Olson var moderator och MI/Digitalnytts Daniel Johansson samt Musiksveriges vd Elisabet Widlund, Lina Thomsgård (Rättviseförmedlingen/Konichiwa Records), Leif Pagrotsky och Per Strömbäck från Netopia (Forum för digitala samhällsfrågor) diskuterade musikbransch och politik.

Rubrikerna för årets två Trigger-dagar var The Changing Role Of Technology In The Music Industry och The Music Business Sails Into Unchartered Territory.

Initiativtagaren Åsa Podgorski hade lyckats samlat en rad intressanta utländska gäster till konferensen. Efter öppningsdagens keynote av Pandora amerikanske CEO Tim Westerberg diskuterade IFPI:s svenske vd Ludvig Werner under ledning av moderator Oisin Lunny med en internationell panel. Dagen efter berättade det oerhört framgångsrika bolaget Music Dealers CEO/President Eric Sheinkop om sitt arbete och sin syn på music branding.

Tillsammans med X5 Music Group stod Musikindustrin / MI som medarrangör av ett seminarium med rubriken Brand new world. Musikindustrins redaktör Claes Olson var moderator och efter en inledande uppdatering av MI/Digitalnytts Daniel Johansson diskuterade Elisabet Widlund, Lina Thomsgård, Leif Pagrotsky och Per Strömbäck musikbranschens band till politiken, främst utifrån den snabba digitala utvecklingen.