25 maj 2011

4 SNABBA Johan Hargeby / Sound Pollution

I år firar musikentreprenören Johan Hargeby 25 år i branschen. Ryggraden och kärnan i hans verksamhet är Sound Pollution Distribution AB, som idag representerar hundratalet olika bolag från hela världen. Man arbetar även med både fysisk och digital export åt såväl svenska som vissa amerikanska bolag som man hanterar Europa åt.

I Sound Pollution Distribution AB ingår även några olika skivbolag, som t.ex Black Lodge och Wild Kingdom. Förlagsverksamheten, som får större och större betydelse, ligger sedan något år i det separat bolaget Sound Pollution Songs AB och administreras av Sony/ATV.
Sound Pollution driver även detaljhandel i den egna butiken på Stora Nygatan 18 i Stockholm samt genom web shoppen www. soundpollution.se.
Johan Hargeby är styrelseledamot i IFPI Svenska gruppen, Export Music Sweden och Swedish Label Rights.

Berätta om Sound Pollutions verksamhet och historia!
– Jag ser vår verksamhet som en service mot de skivbolag, artister och upphovsmän som vi representerar och har förmånen och nöjet att arbeta med. Verksamheten ser idag helt annorlunda ut än mot hur den såg ut då vi kom in i branschen för tjugofem år sedan. Det är så många fler områden att försöka behärska och med större partners och artister så ökar givetvis kraven på att leverera det som förväntas.
– Jag ser dock en tydlig röd tråd i det vi gör. Vi kom ju från punken som var extrem på sin tid och så har det fortsatt. Det är ju rock vi sysslar med och rockmusik ska vara provocerande och samtidigt väldigt tillåtande, kanske kan man till och med säga att rockmusik ska vara lekfull och barnslig.
– Jag tycker dock att vi alltid lyckats borga för ett kvalitetsbegrepp och vi har alltid efter vår bästa förmåga arbetat ytterst seriöst och målmedvetet. Man bör kanske tillägga att vi alltid gjort och lärt oss allt själva så vi har gjort saker på vårt sätt, vi kom in i branschen utan någon som helst erfarenhet och vi har byggt vårt bolag själva från grunden, självklart har vi fått anpassa oss efter branschens olika strukturer och regler som man kanske kan säga styrs av de stora majorbolagen. Men vi har gjort väldigt mycket efter eget huvud och på vårt vis, vi kom från punken och dess Do It Yourself-attityd. Vi kom i kontakt med band som spelade ännu hårdare och snabbare och dessutom var skickligare musiker. Death Metal blev ett begrepp och Sverige var under en period världens centrum, vi var säkra på att nu kunde väl musik inte bli mer extrem? Men black Metal tog vid, ännu mer extrem, och strax därefter blev straight edge ett begrepp och det var jävligt provocerande att tvinga landets skolmatsalar att börja servera vegetarisk mat.
– När en av våra största bands medlemmar lät meddela att han tänkta hoppa av sitt band och starta ett nytt sa vi ”jaha” och undrade vad vi skulle göra. ”Göra!?”, sa han? ”Ge ut skivan såklart! Ni får väl svara ja eller nej?”"Jaha", sa vi och sa att vi har väl inget annat val än att säga ”ja”. Trots ett antal relativt stora framgångar blev detta vår då största framgång någonsin när vi gav ut The Hellacopters debut. Det var som om att plötsligt så hade ett stort tomrum fyllts och alla hakade på. Om death metal, black metal och straigt edge hade varit hett så fullkomligt brann det nu och det överallt. Vi startade en ny etikett, för musiken passade inte in på någon av våra befintliga etiketter, och plötsligt så ville massor av band vara på just den etiketten.
– Ungefär samtidigt tjatade en av inköparna på Åhléns skivavdelning i Göteborg frenetiskt om sitt nya band. Detta blev sedan om än möjligt en ännu större succé för oss i Sverige. Bandet heter Hammerfall och de lyckades fylla ännu en lucka i marknaden.
– Det är väl ungefär så det rullat på och vi har ju haft nöjet att jobba med många väldigt bra band. Det är givetvis väldigt svårt att ständigt ligga i framkant och försöka jobba med unga människor ju äldre man själv blir och kanske blev de där framgångarna för ett antal år sedan slutet på vår epok som ett riktigt undergroundbolag – vi ville nu ha band med en något bredare potential. Att vara A&R handlar ju jättemycket om att kunna förstå vad folk vill ha och jag tycker att vi lyckats rätt bra med nyare kontrakteringar som till exempel Bullet och Sabaton. Båda är band som jag personligen knutit till oss – något jag är mycket stolt över. Vi har även under alla år varit väldigt selektiva med de bolag vi representerar, de ska ha en tydlig identitet och en aktiv konturnerlig utgivning och givetvis rocka fett.

Vad har du för synpunkter på musikbranschen i stort idag?
– Jag saknar fokus på musiken idag. Musikbranschen idag handlar alldels för mycket om politik, teknik, olika bransch organisationer, debatter… Självklart behövs detta också, kulturpolitiken är också viktig och en fungerande upphovsrättslagstiftning är en fundamental grundförutsättning. Men det har gått lite väl långt med för många sammankomster av olika slag. Jag tycker att själva innehållet ofta glöms bort och det kommer inte längre i första hand. Innehållet och det som skapas är ju allt det egentligen handlar om och det kommer alltid att finnas och konsumeras oavsett form.
– Jag tycker det är synd att musikbranschen inte längre är innehållsrelaterad, musikbranschen har blivit en obestämd koloss som ingen riktigt kan sätta fingret på längre. Det finns en stor risk med en bransch där man tvättar varandras skjortor och reser runt och medverkar på olika events som ingen riktigt förstår syftet med – det blir inga nya värden eller nya människor. Jag älskar Spotify och Itunes, men är de i musikbranschen…? Det är klart att de är men vad jag menar är att vi i branschen slösar för mycket resurser på fel saker. Våra resurser ska ligga på att ta fram produkten i form av musiken. Det är musik man vill jobba med och väldigt ofta kommer just musiken inte längre i första hand.
– Spelplanen ändras hela tiden i en rasande takt vilket skapar stor osäkerhet och det i sin tur skapar en ovilja i att investera i och utveckla ny talang vilket missgynnar hela branschen på sikt just nu. Det är milt uttryckt en turbulent tid. Streaming med fungerande betalningsmodeller är sannolikt framtiden men det krävs också filter och en mängd andra saker för att bygga nya artister och dess varumärken. Det är lika svårt att synas i mängden hos Spotify som under hårdrock på bokstaven C hos CDON eller i skivfacket på Åhléns insorterad under bokstaven C. Tillgänglighet är inte lika med försäljning och efterfrågan. Jag tycker att vi är relativt bra på promotion och marknadsföring och på att vara ett filter mot såväl våra detaljistkunder som distributörer och återförsäljare. Vi vill vara delaktiga i uppbyggnaden av nya artister. Det är så sjukt kul när det fungerar.

Vad ser du som ert bolags styrka?
– Vår extremt kunniga och intresserade personal, att vi står på flera ben och verkar inom branschens flesta områden. Vi är extremt säljdrivna och resultat inriktade. För att vara en lyckad entreprenör så måste Du vara väldigt envis, tävlingsinriktad och samtidigt aldrig vara nöjd, allt kan alltid bli bättre. I Sverige är vi bäst på hårdare rockmusik – jag vet helt ärligt inget annat bolag som lyckats bygga fler band än vi inom vår nisch, vi gör det ständigt fortfarande och vi har gjort det under en lång period och ska göra det minst lika länge till. Vi har en väl utvecklad distributionsapparat och i Sverige är vi försäljningsmässigt lika starka som majorbolagen.
– Vi har under åren byggt upp ett nätverk av distributionspartners över hela världen både fysiskt och digitalt. Detta var från början något vi gjorde för att få ut våra egna produkter internationellt, men detta nätverk har nu blivit en av våra största tillgångar. Vi kan få ut en release samtidigt i de flesta länder och USA är vår bästa exportmarknad efter Tyskland. Vi har under en tid haft problem med Australien men gjorde i dagarna ett avtal med en ny partner där som det ska bli mycket intressant att försöka utveckla. Vår digitala försäljning ökade under 2010 med 400 procent i USA, visserligen från en låg nivå men det får tolkas som positivt. Vi verkar på många marknader och inom många områden samtidigt vilket gör att vi kan erbjuda väldigt unika möjligheter till våra partners att få ut sina releaser över hela världen.
– Vi har även ett helt unikt system för global digital distribution, med en egen portal där man enkelt kan ladda upp sina releaser samt i princip få rapporter i realtid. Jag vet inget annat bolag i Sverige som klarar av detta och därför vänder sig många till just oss. Vi har även under de senast åren börja sälja mer och mer kring produkter som böcker och merchandise. Allt är givetvis musikrelaterat och sakta men säkert har vi byggt upp ett stort sortiment. Idag är vi även en av Sveriges största distributörer av merchandise. Vi har ju en bra plattform vad gäller administration och logistik och vi analyserar givetvis hela tiden vad våra kunder efterfrågar. Vi försöker utveckla vår verksamhet och produkt portfölj hela tiden på alla områden.

Vad har ni närmast på gång?
– Härnäst väntar helt nya globala lanseringar av till exempel Cellout och The Gloria Story, två svenska band som vi bedömer ha internationell potential. Nyligen fick vi även de exklusiva rättigheterna till Saxon och deras nya album! Det är en stor ära att få jobba med Saxon, som väl tillsammans med giganterna Iron Maiden lade grunden till det som benämns N.W.O.B.H. (New Wave Of British Heavy Metal/reds. anm) och genom oss nu släpper sitt nya album Call to Arms tredje juni. Nu har ytterligare ett av de riktigt stora namnen inom hårdrock och Heavy Metal anslutit sig till Sound Pollution!
– Inom kort släpper vi dessutom det nya albumet med Morbid Angel. Det var i princip med Morbid Angel allt började för länge sedan – det en av våra första riktiga succéer. Nu är bandet tillbaka med albumet Illud Divinum Insanus som släpps tionde juni, det första albumet på femton år med originalsångaren Dave Vincent – BLASHMEPHY!

Claes Olson