17 maj 2011

ONÖDIGA MELLANHÄNDER En MI-serie om branschens osynliga huvudrollsinnehavare

MI porträtterar i en intervjuserie branschpersoner som i det tysta påverkar den svenska musikutgivningen. Trots att de av belackare ofta rubriceras som ”onödiga mellanhänder mellan artister och fans". I dag möter vi Johnny Tennander på EMI Music Publishing, som bl.a. är den som tog Lykke Li till förlaget.

Lykke Li, Anna Ternheim, Peter Bjorn And John, Salem Al Fakir, Adiam Dymott, Dead By April, Adrian Lux, Avicii, etc.

Johnny Tennander har tagit en räcka A&R-skalper under sin tid på EMI Music Publishing.

Meriterna tog honom först till att bli Skandinaviskt ansvarig för förlagets A&R. Sedan 2009 har han dessutom titeln Vice President A&R Europe och ingår i ett team som ansvarar för förlagets nuvarande stall av låtskrivande artister och producenter runt Europa, samtidigt som de letar nya över hela kontinenten.

Mest aktuell av Tennanders kontrakteringar är Lykke Li, vars album Wounded Rhymes hyllats över hela popvärlden. Men även popmetalbandet Dead By April ligger i startgroparna för att följa upp 2009 års stora genombrott med singeln Losing You samtidigt som Adrian Lux och Avicii är på god väg att erövra de internationella dansgolven.

Tennander är en branschperson som i skymundan är ett centralt skäl till att några ledande artister låter som de låter.
Personligen säger han sig inte ha råkat ut för uttrycket ”onödiga mellanhänder”. Men MI påstår ändå att han är ett lysande exempel på nyttan av de kunniga mellanhänder som av branschbelackare rubriceras just så…

Vilken är din bakgrund i musikbranschen?

– Som så många andra A&R's så är jag en misslyckad musiker med krossade rockstjärnedrömmar… vi fick visserligen ett kontrakt med ett litet indieförlag men längre än så kom vi inte. Drömmen att jobba med musik levde dock kvar så jag började ringa och skriva till skivbolag. Jag fick napp hos Helen McLaughlin på V2 och började gratisjobba där, det var 1998 om jag minns rätt. Så ett stort tack till Helen som gav mig chansen! Det var väldigt roliga och lärorika år som tyvärr slutade med att halva kontoret stängdes ner ganska plötsligt. Några månader senare hörde jag att Stefan Gullberg, som precis blivit chef här sökte en A&R, så jag tog kontakt. Jag fick jobbet och nu, 9 år senare är det väl, så är vi här. Så ett tack till Stefan är även på sin plats.

Hur har det blivit jämfört med vad du trodde INNAN du började?

– Musikbranschen och A&R-jobbet är exakt så kul som jag drömde om innan jag kom in i branschen. Förlagssidan är väldigt mycket roligare, intressant och kreativ än vad jag trodde att den skulle vara när jag gick över från skivbolag.

Vilket är ditt största enstaka projekt just nu?

– Jag får dela upp det i två; en artist och en producent. Artistmässigt så är det Lykke Li. Vi träffade henne väldigt tidigt och trots att det var väldigt ofärdigt så förstod man direkt att hon var speciell, hennes utstrålning och tankar var fantastiska redan då även om det lilla låtmaterial som fanns vid den tiden inte var helt övertygande. Sen såg jag henne göra något slags improviserat gig på O-baren strax efteråt och blev enormt imponerad av hennes självförtroende på scenen. Sen gick hon in i studion med Björn Yttling, de gjorde bl.a. Little Bit och kort efteråt showcasade hon för 20 lablar i New York och London…det har gått otroligt fort för henne. Planerna för projektet är väl att bygga vidare på där hon är redan nu i sin karriär. Hon har tagit fantastiska kliv med senaste plattan och internationellt så går det otroligt bra – hon är nu verkligen en etablerad världsartist och jag ser egentligen ingen gräns för henne. Hon kommer att fortsätta att göra otrolig musik och bryta ny mark.

– Producentmässigt så måste jag nämna Ishi. Han har legat hos oss i ett antal år och har hela tiden haft potentialen men exploderade kreativt för 1,5 år sen och började göra fantastiska tracks och beats. Ungefär vid samma tidpunkt så blev Guy Moot vår Europeiska A&R-chef och när vi spelade upp Ishis senaste musik för honom så började allt rulla igång. Lasse Ewald hos oss ska också ha en stor del av den här äran. Hans arbete öppnade många dörrar och ledde till cuts som i sin tur öppnade nya, större, dörrar. Och sen när Written In The Stars med Tinie Tempah gick in 1:a i UK i höstas så har det mer handlat om att välja rätt projekt att jobba med. Han har haft en rad hits i UK efter det och jag hörde idag att Written In The Stars har sålt en miljon i USA på några veckor. Hans framtid ser väldigt ljus ut och framför allt så låter musiken helt fantastisk, sakerna han gör nu är helt otroliga.

Vilka andra projekt tar upp huvuddelen av din tid i år?

– Ur ett Skandinaviskt perspektiv så har vi ett fantastiskt år. Förutom de två ovan så har vi aktuella och kommande släpp med bl a Adrian Lux, Avicii, Deportees, Adiam Dymott, Serenades, Dead By April, Donkeyboy, Peter Bjorn And John. Och även några nya projekt där det framför allt finns ett projekt som jag har spenderat väldigt mycket tid med som jag tycker blir fantastiskt. På låtskrivarsidan så har vi bl.a. Björn Yttling som gör många mycket intressanta saker nu, Jocke Berg, Simen Eriksrud, Astma & Rocwell och vi har precis signat en ny låtskrivare som garanterat kommer att göra väsen av sig senare i år.

– Ur ett Europeiskt perspektiv så har vi också väldigt många spännande projekt som rullar ut i år, det händer enormt mycket musikaliskt där ute och tittar på man på listorna i dag så kan en internationell hit komma från såväl Rumänien som Belgien. Något som gläder mig personligen är att den franska klubbscenen är på väg att bli lika bra som för tio år sen, vi har en ny signing där som jag tror kommer att slå igenom stort.

Den här serien grundas på att MI alltför ofta får se uttryck som "Det vore mycket bättre om vi slapp onödiga mellanhänder mellan artisterna och fansen". Detta i kommentatorsfält på nätet, men tyvärr ofta även från journalister och vissa artister. Känner du igen dig och varför tror du folk ser så på saken?

– Nej, det kan jag inte säga att jag gör. Jag hoppas och tror att det vi gör här gör en stor skillnad för de artister och låtskrivare vi jobbar med. Visst är det så att vissa artister är mer självgående än andra men jag tror de flesta behöver bra människor runt sig, oavsett om det är en bra label, manager, förlag, bokare etc. Jag älskar också den nya branschen och dess möjligheter – de närmaste åren kommer att vara otroligt spännande. Men vad jag tycker många glömmer bort är att det inte alltid är bra att nå ut direkt. Ofta sker det alldeles för tidigt och för dåligt hanterat och det blir ofta för många "släpp", vilket i sin tur gör att det blir ganska urvattnat och en allmänt lägre kvalitet. Jag tycker ofta det blir kvantitet istället för kvalitet och jag kan bara utgå från mig själv som musikälskare – jag vill inte ha 100 helt OK nya artister att kolla in, jag vill ha 10 fantastiska.

– Sen är ju möjligheterna för etablerade artister att kommunicera direkt med sina fans och släppa sin musik helt otroliga, men det tycker jag är en annan sak. Många glömmer också bort hur många icke etablerade som går på varje etablerad. Jag kan prata ganska länge om detta och det är en större diskussion… men jag antar att mitt korta svar blir att ja, det kanske finns lite för många mellanhänder fortfarande i vissa led men bra mellanhänder och folk runtomkring behövs alltid, precis som i varje bransch.

Oftast kategoriseras den "onödiga mellanhanden" som skivbolagen. Förlagen vet folk så lite om. Jag tror att även många MI-läsare behöver en kort kurs i vad du som förläggare gör till vardags!

– Det som är allra roligast i mitt jobb är att allt utgår från musiken, oavsett om det handlar om att utveckla den eller att exploatera den. Sen tror jag förlagen idag jobbar närmare och tidigare med musiken. Det börjar väl bli ganska vanligt att ett band eller en artist signar med ett förlag först för att utveckla musiken och för att sedan ta den till lablar, supervisors etc. Det kan skilja sig mycket från fall till fall men grundläggande för det vi gör är att det handlar om aktivitet som breakar eller bygger en artist eller låtskrivares karriär. Det kan vara att placera låtar hos artister eller i synkar, förmedla internationella kontakter, hitta internationella skivdealar och släpp, sätta ihop co-writes, utveckla musiken. Med mycket mera. I väldigt korta drag handlar det om att signa och jobba med bra musik, ha bra idéer och att ha ett bra internationellt nätverk. Min erfarenhet är att det då brukar hända bra saker.

Avslutningsvis, diskuterar du och pappa (rockpoeten Lasse Tennander – MI:s anmärkning) ofta förlagsfrågor vid familjeträffarna?

– Ha ha… vi kanske inte pratar förlagsfrågor så ofta, även om det har hänt. Han brukar mest tipsa mig om nya brittiska popband, han är en av min bästa A&R scouter…

Lars Nylin