11 maj 2011

4 SNABBA Jens Lundberg / Blue Lemon Management om Musexpo 2011

På årets Musexpo i Hollywood förra veckan var Jens Lundbergs Blue Lemon Management det svenska bolag som syntes med i programmet. Bolaget stod värd för en lunch med svenska Vic Heart och Tommy Denander på scenen, Ruh gjorde ett showcase och Jens Lundberg själv skulle ha hållit i ett seminarium om svensk musikbransch, som dock blev avbokat.

Du var på flera sätt engagerad och involverad i årets Musexpo-program. Berätta om satsningen och allt du gjorde i Hollywood!
– På min senaste resa till Los Angeles, i slutet på November 2010, introducerad Blue Lemon Managements kontakt i Los Angeles, Charley Londono, mig för Musexpos grundare Sat Bisla. Det klickade direkt. När man jobbar med musik och artister från hjärtat så känner man omedelbart igen likasinnade. Jag berättade för Sat om mina planer på att dra igång en Scandinavian Showcase Weekend i Los Angeles, där jag redan hade Guitar Center ombord som huvudsponsor, och han berättade då om Musexpo. Jag tyckte det lät som en bra idé och på den vägen är det. När dammet lagt sig var Blue Lemon Management en av huvudsponsorerna och hade en showcase bokad med bandet Ruh. Vi var även värdar för en lunch där jag bjöd in Vic Heart och Tommy Denander att uppträda. Det gick mycket bra för dem och de gick därifrån med ett par erbjudanden. Utöver det hade jag ett bokat seminarie men det slutade med att jag avbokade det då det sammanföll med en annan viktig aktivitet som jag var bokad till. Tar igen det nästa år…
– Vidare så fortsatte jag Blue Lemon Managements etablering i USA genom en nysignering av en fantastisk artist som heter Abri van Straten. Vi hade femton spelningar bokade i USA innan jag åkte hem! Han kommer att spela in nya skiva i Stockholm i augusti.
– Vidare så planerade vi in kommande mässa i San Diego, Comic Con, där vi i år är inbjudna som VIP gäster tillsammans med all cast från True Blood, mycket till tack för Glen Gabriels framgångar i USA med hans magiska orkestreringar. Jag skulle kunna fortsätta ett bra tag här men kniper igen och går vidare till nästa fråga…

Vad tycker du rent generellt om årets upplaga av Musexpo?
– Detta var första gången för mig och jag tyckte att det var enastående! Vi har definitivt för avsikt att medverka nästa år igen. I år var vi fjortom personer närvarande från The Blue Lemon Camp.
– Höjdpunkten var helt klart när Ruh intog scenen och all personal från A&R Worldwide stod bredvid och diggade järnet, nickade åt mig och påpekade att Ruh var en intern favorit och då framför allt låten The Wizard. Vi ska inte glömma att bandet spelat med bland annat The Who i Globen och vet hur en slipsten skall dras.
– En annan höjdpunkt är naturligtvis när man går in för att äta lunch och hela området är tapetserat med Blue Lemon Management loggan, skön känsla.
– Upplevde inga besvikelser. Jag tror inte på besvikelser då jag anser att allt går att styra upp om man vill – det är ju det som är en managers jobb, att genomföra det som ingen tror på eller säger är omöjligt. Jag ler när folk säger "Ingen idé, det är omöjligt". Det jag dock tänker ändra på till nästa år är att mitt seminarium inte krockar med något annat och att jag genomför det. Det andra är att vi nästa år skall ha ett eget utställningsrum för Blue Lemon Management.

Kommer du att återvända till Musexpo nästa år och finns det i så fall något i upplägget som du skulle vilja ändra på?
– Jag svarade nog på denna fråga ovan men förtydligar att vi kommer att återvända samt att jag uppmanar alla som verkligen vill lyckas att ta sig dit. Det är ett statement att bara dyka upp och vidare så gör man otroligt mycket spännande kontakter. Exempel: Jag har möte bokat med Lady Gagas manager Troy Carter inom kort för ett mycket spännande projekt samt ett tiotal till andra möten jag anser håller samma klass. Dessa möten har bokats efter det att jag pratat direkt med dessa personer och vi bestämt att vi vill prata mer. Mer kvalificerade möten finns inte.
– Hur ofta kan man åstadkomma detta på fyra dagar, inklusive allt annat som skapades. Antalet saker jag har att följa upp är sanslöst och ofta är det så att det man inte tyckte verkade så hett kliver fram och blir "grejen", har ett par kandidater till den möjligheten.

Vad står nu närmast i agendan för Blue Lemon Management?
– Detta är en farlig fråga att ställa… Jag gör mitt bästa för att hålla det kort! Nu närmast är det uppföljning av Musexpo. Därefter genomförande av Understanding Musics uppskattade musikseminarier här på hemmaplan 18-22 Maj. Sedan stor rockshow: Big Rock Summer Kick Off, som jag driver tillsammans med Ryan Roxie och Mattias Ahlén. Vi kämpar tappert för att skapa en ny mötesplats med bra musik, på riktigt. Göta Källare den 5 Maj. Live på scenen: Roxie77, Ruh, Lizette &, July, Spitchic. Otroliga liveband av högsta kvalité!
– Sedan fortsätter det spännande arbetet med nästa stora svenska actionfilm, Torkel & Morteza-The Filmen, där Glen Gabriel står för filmens score samt att Blue Lemon jobbar med övrigt soundtrack.
– Vi jobbar även vidare med utgivningen av en översatt version av All you need to know about the music industry av Donald S Passman.
– Och så fortsätter vi att jobba individuellt med varje artist för att ta dem till nästa nivå, ett arbete som jag älskar och som aldrig upphör. 2011 har varit vårt helt klart bästa år och jag vill passa på att tacka alla härliga människor och artister som vi jobbar med på ett eller annat sätt! Tack!

Claes Olson