10 maj 2011

NYLIN Dom kallar det onödiga mellanhänder

När musikbolag minskar i antal och omfattning rycker många på axlarna. Många applåderar rent av. ”De är ändå bara onödiga mellanhänder mellan artister och fans”, heter det. MI:s Lars Nylin tycker påståendet bygger på mäktig okunskap och MI inleder nu en porträttserie som kort och gott kallas ”Onödiga mellanhänder”.

Skivbolag behövs faktiskt inte längre” sa den amerikanska countrysångerskan Shelby Lynne i Expressen för en tid sedan. Uttalandet var bara ett av många i ämnet de senaste åren musiklyssnare, journalister och tyvärr även branschfolk inklusive artister men det fick oss på MI att besluta att det vi ofta tar för givet troligen måste förtydligas gång efter gång.

När vi som jobbar eller har jobbat i olika former av musikbolag VET värdet av professionalism och kvalitetssäkring finns det åtsklilligt fler där ute som inte har en aning om vad folk på musikförlag, skivbolag och andra branschrelaterade bolag gör. Vilka centrala kreativa och logistiska bidrag de stått för innan spotlight faller på huvudpersonen – den som SKA vara huvudpersonen – nämligen artisten.

I en serie porträtt kommer vi därför att uppmärksamma några av dessa ”onödiga mellanhänder”.

Det är personer som sysslar med lyssning, peppning, rådgivning, planering, budgetering av inspelning, omslag, bilder, video, biografier, formatering av filer, registrering, tar in tillverkningsofferter, skickar på tillverkning, skriver säljtexter och marknadsplaner, som gör annonsinköp, annonsframtagning, sköter spotify/Wimp-kontakter och materialframtagning, kontakt med säljare, kontakter med andra musikbolag, kontakter med bokare, fixar hemsidor, splashpages, landing pages, blogginlägg, gör videoklipp, tävlingar – och en massa annat som ingår i vardagen för en ”onödig mellanhand”.

Den som efter serien fortfarande inte förstår citationstecknen runt denna series vinjett lär nog inte MI kunna vinna över om vi så håller på tills korna går hem.

Lars Nylin