24 februari 2011

4 SNABBA Kristin Castillo Eldnes om WiMP:s Sverige-lansering

På www.wimpmusic.se började idag nedräkningen inför öppningen av musiktjänsten WiMP för svenska användare 3 mars. Ägarbolaget Aspiros informationschef Kristin Castillo Eldnes besvarar Musikindustrins frågor om Sverige-lanseringen .

På WiMP:s presentation i veckan betonades flera gånger musiktjänstens
förankring i musiken. Berätta lite om musiktjänsten och bolagets bakgrund och framväxt!
– WiMP är en musiktjänst som verkligen sätter musiken i centrum. Vi vill hjälpa till att guida alla användare i de miljoner av låtar som man får tillgång till genom streaming i WiMP. Vår redaktion ger dig allt ifrån nyheter till rekommendationer och spellistor och håller dig uppdaterad på det senaste som händer. De tipsar också om goda gamla klassiker, eller guidar dig genom musikhistorian, antingen det är jazzens utveckling, discodängare du inte får missa eller metal genom tiderna. Vi samarbetar också nära med skivbolag och artister för att kunna erbjuda exklusiva versioner, kommentarspår, pre-releaser och annat kul. Dessutom vill vi vara bäst på Skandinavisk musik och den svenska redaktionen ska tät följa vad som händer i Sverige.
– WiMP lanserades i Norge under by:larm förra året – och har därmed precis firat 1-årsdag i grannlandet. I Danmark lanserades tjänsten i april och i november lanserades samma typ av tjänst i Portugal (men där heter den Music Box). Aspiro har jobbat med musik i över tio år och de senaste fem åren med musikbutiker, bland annat i samarbete med Djuice, Telenor och Platekompaniet.

Sedan tidigare är WiMP framgångsrikt etablerat i Norge, samt även i Danmark. Hur ser ni på möjligheterna att etablera er i Sverige, där Spotify redan har mutat in stora delar av marknaden och där 20 procent av befolkningen redan sägs ha Spotify som främsta musikkälla?
– Vi tror det är bra att så många i Sverige redan känner till streaming och alla fördelar som finns med en sådan typ av tjänst. Vi har vårt eget sätt att erbjuda musik, vilket vi tror att många kommer gilla och vi är säkra på att det finns plats för mer än en aktör även på den svenska marknaden.
– Samtidigt, om siffran du säger stämmer finns det ju också fortfarande många som ännu inte upptäckt streamingtjänsternas möjligheter och vi ser verkligen fram emot att kunna guida användarna till att hitta massor av ny musik de inte kände till sedan tidigare!

I Norge tecknade WiMP nyligen ett avtal med Canal Digital, som innebär att 700 000 abonnenter utan extra kostnad får tillgång till tjänsten. Har ni något liknande avtal i sikte med någon samarbetspartner i Sverige?
– Avtalet med Canal Digital i Norge innebär att en mycket stor andel av norska hushåll får tillgång till WiMP och därmed till en laglig, betald musiktjänst. Vi tror att det är ett viktigt steg i kampen för att få folk att föredra laglig musik, vilket är positivt för hela musikbranschen.
– Här i Sverige kör just nu vår samarbetspartner Telenor exklusiva kampanjer där deras kunder bland annat får prova på tjänsten i 60 dagar utan att de behöver betala för det. Givetvis arbetar vi också med att få nya partners på sikt.

Just nu ligger en BETA-version av ”svenska WiMP” uppe. Hur ser den närmaste framtiden ut? Vad kommer nu att hända med WiMP den närmaste tiden?
– Vi har precis idag tagit ner betatest-stämpeln på WiMP – och vi kommer nu att lansera för alla om sju dagar! Nedräkningen har börjat på wimpmusic.se, där alla kan registrera sig för att bli först ute med att testa tjänsten gratis i 30 dagar sen när det är dags. Genom ett exklusivt samarbete med Telenor kan Telenorkunder dessutom registrera sig direkt idag. Vi har massor med roliga planer, så det är bara att hänga med!
– Jag kan också passa på att tipsa om att gilla WiMP Sverige på Facebook, så får man också massor med musiktips direkt från WiMP-redaktionen.

Claes Olson

Länk:
www.wimpmusic.se