15 februari 2011

4 SNABBA med Henrik Östling, ny ekonomichef på Universal Music Publishing

Henrik Östling blev i dagarna ny ekonomichef på Universal Music Publishing. MI har kontaktat Östling bl.a. för att reda ut om Universal nu blir en grönvitare arbetsplats…

Henrik Östling efterträdde den 1 februari Camilla Segell i rollen som ekonomichef på Universal. Östling har längre tillbaka en indirekt koppling till Universal då han tidigare arbetat för Sonet Music (i dag ägd av Universal) och även MCA. Men de senaste tio åren har han tillbringat på det Bonnier Amigo Music som häromåret bytte ägare och namn till Cosmos.

Utöver ett brinnande musikintresse – villan på Ekerö är enligt ryktet utrustad med en mäktig skivsamling inklusive en ytterst komplett Hall & Oates-kollektion – gör Henrik Östling knappast någon hemlighet om var han har sitt idrottshjärta. Bland erfarenheterna finns såväl en styrelseplats i Hammarby fotboll som inblandning i olika Bajen-relaterade skivor. På frågan om han redan inrett sitt kontor i grönt och vitt svarar han med ett leende till MI: "Jag är mer subtil än så…"

Vilken är din bakgrund i förlagsbranschen?

– Under mina år i musikbranschen har jag då och då halkat in i olika förlagssammanhang. Bl.a. med ekonomi på Sonet Music och senare som styrelsemedlem m.m. i Bonnier Music Publishing under Lars Wiggmans ledning, d.v.s. innan Bonniers genomförde den förödande försäljningen till tyska Termidor.

Vilka är de huvudsakliga uppgifterna för en finanschef i dagens förlagssammanhang?

– Naturligtvis är det viktigt med kontroll och uppföljning men lika viktigt är att ekonomifunktionen är en resurs för företaget som kan lämna kreativa (finansiella) lösningar och förslag. Att inte enbart vara en som ser till det som skett utan att kunna hjälpa till och forma utvecklingen.

Vilka är de viktigaste generella frågorna för musikförlagen framöver?

– Det är naturligtvis viktigt för musikbranschen som helhet att finna en lönsam affärsmodell som kan kompensera för den försvinnande fonogramförsäljningen. På förlagssidan har man dock varit mera differentierad med flera intäktskällor än bara mekaniseringsintäkter så där ligger man före, anser jag. Men lika viktigt är att inte tappa fokus från kärnverksamheten, d.v.s. att skapa nya rättigheter. Efterfråga på musik bara ökar och det gäller att ta tillvara alla duktiga och kreativa som kommer fram. Att fortsätta att söka talang, bland upphovsmän och artister, är grunden för den svenska musikbranschens överlevnad.

Vilken är din egen favoritmusik?

– Musik som är gjord med hjärtat och som berör, vare sig den vill få en att dansa, stampa takten eller bara lyssna på texten. Detta oavsett genre eller ålder. Det kan vara pop, jazz, country, soul, klassiskt eller rock. Det finns tillfällen för all typ av musik, bara den som sagt berör. Om den sedan framförs av någon av alla fina musiker med ett grön-vitt hjärta är det naturligtvis bara ytterligare en kvalitetsstämpel…

Lars Nylin