9 februari 2011

Jacob Key får ny roll inom Warner Music Nordic

Jacob Key har utsetts till Vice President, Commercial Strategy & Business Development på Warner Music Nordic. Tidigare hade Jacob Key titeln Business Development Director och ansvar för bl.a affärsutveckling och utvecklingen av skivbolagets samarbeten med Telenor, Telia, TDC, Spotify och WiMP.

I sin nya utökade roll på bolaget kommer Jacob Key att fortsätta utveckla och ansvara för bolagets digitala strategier, samtidigt som han nu även får det dagliga ansvaret för de utökade rättigheterna och affärsstrategierna i hela regionen. I uppdraget ingår även att utveckla Warner Musics digitala musikverksamhet samt vidareutveckla och anpassa bolagets verksamhet till det nya affärslandskapet.

Key kommer att rapportera till Warner Music Nordics chef Jonas Siljemark.

– Jacobs stora kunskaper och breda förståelse av den moderna underhållningsbranschen gör honom till en oerhört flexibel chef, konstaterar Warner Music Nordics chef Jonas Siljemark.

– Hans förmåga att finna utvecklingsbara möjligheter och ta vara på dem på rätt sätt gör honom till det perfekta valet till den här nya och mycket viktiga rollen. Han kommer nu att få ett större helhetsperspektiv på två växande grenar inom vår verksamhet. Det kommer att bidra till att våra artister kommer att kunna få ännu bättre och mer sofistikerad service, vilket på flera sätt kommer att underlätta deras möten och dialoger med fansen och publiken.

Jacob Key började 2005 på Warner Music som Business Development Director för först Skandinavien och kort tid därefter hela Norden och Baltikum. Han har bl.a varit delaktig i att utveckla en rad olika samarbeten och ny musikservice tillsammans med telekombolag som Telenor, Telia och TDC samt digitala musikbolag som Spotify och WiMP.

Innan Warner Music var Keys CEO och grundare av bolaget Globalmouth, samt före det även grundare och Head of Business Development på den svenska mobila marknadsföringsplattformen Mediatude Ltd.

Claes Olson