21 december 2010

4 SNABBA med Gunnar Larsén på Aspiro

Den norska musiktjänsten WiMP annonserar just nu efter personal till sitt svenska kontor. MI:s Digitalnytt följer upp med en ”4 SNABBA” med bolagets säljchef Gunnar Larsén.

För ungefär ett år sedan startade norska Platekompaniet ett joint venture-bolag tillsammans med börsnoterade teknikbolaget Aspiro, Kompanjong AS, som utvecklade musiktjänsten WiMP (Wireless Music Player). Telenor blev också partner i projektet, och den 19 februari 2010 lanserades tjänsten som har fått stor uppmärksamhet både i Norge och i Danmark. Musikindustrin.se ställde fyra snabba frågor till Gunnar Larsén, Global Sales Director på Aspiro.

Ni söker just nu personal till ert Stockholmskontor. Vad är era förhoppningar nu när ni börjar jobba mer aktivt mot den svenska marknaden?


– Aspiro är som bekant noterat på Nasdaq OMX börsen i Stockholm och har haft kontor i Stockholm under många år (sedan 1999). En av anledningarna till att vi nu söker efter en svensk eldsjäl till vår musiktjänst WiMP är att vi har som mål att vara absolut bäst på skandinavisk musik. Både i Norge och i Danmark, där WiMP är live, säljs och lyssnas det väldigt mycket på svensk musik. T.ex. var Robyn den mest spelade artisten i WiMP i Norge under 2010.

För ungefär tio månader sedan lanserade ni WiMP i Norge. Hur tycker du att mottagandet har varit så här långt?

– Vi är väldigt nöjda med utvecklingen av WiMP i Norge. Tillsammans med Telenor har vi skapat en musiktjänst som är bäst på norsk musik, ofta först men alltid snabb med att släppa ny musik samt en tjänst som är oerhört lätt att använda. Vi ser framförallt att vår starka redaktionella fokus är populärt bland våra användare, och är den enskilt största orsaken till att de kommer tillbaks till oss gång på gång. Nyligen korades WiMP på Squeezebox till årets produkt av PC World och Dagsavisen korade WiMP-redaktionen till ”Årets nykomling”.

– I Danmark lanserade vi med Telenor i april, och där är vi också mycket nöjda med utvecklingen. WiMP har utsetts till Danmarks bästa musiktjänst av flertalet ledande tidningar och magasin. Aspiro levererade också en motsvarande tjänst i Portugal i november – och det kommer mer under 2011!

Kan du berätta lite mer om själva innehållet i tjänsten för de som ännu inte har haft möjlighet att testa.

– WiMP är både i Norge och i Danmark absolut bäst på lokal musik. Vi stödjer stenhårt norska och danska artister, och menar att detta skapar en bra grogrund till att fler musiker och artister får betalt för sina kreationer. När vi summerar 2010 ser vi också att våra topplistor över vad folk har lyssnat på har en hög andel lokal musik. I WiMP försöker vi bland annat inspirera människor att upptäcka ny musik, såväl som att utforska gamla favoriter. Vår katalog innehåller mer än 7 miljoner låtar, och vi erbjuder dessa till högsta ljudkvalitet.

– Vårt baserbjudande är att alla skall få prova WiMP i minst en månad. Utan kostnad eller reklam kan du njuta av det senaste och bästa i din PC/Mac, iPhone/Android eller via Logitechs olika Squeezebox produkter. Därefter kostar WiMP 99 kronor i månaden. Telenor i både Danmark och Norge erbjuder dessutom längre och/eller billigare prenumerationer om du är eller blir deras kund.

Det verkar som att trenden mot streaming-on-demand tar fart på många marknader just nu. Hur ska streamingtjänsterna på bästa sätt konkurrera med piratkopiering och indexeringssajter som streamar musik från t.ex. ”locker services”?

– Vi tror att vilken teknologi eller vilket format som de facto levererar musik till kunder i framtiden är irrelevant. Det handlar istället om ?access points”. När alla musikprylar, tv-apparater, telefoner, datorer, bilar är uppkopplade mot nätet bryr sig inte användaren om ifall det är en mp3 eller access stream. Vad som betyder något är själva musikupplevelsen, hur enkel och behaglig tjänsten är att använda samt att priset är rimligt. De allra flesta av oss är i grund och botten laglydiga människor som vill göra rätt för sig, om tjänsten lever upp till förväntningarna.

Daniel Johansson