7 december 2010

ABBA-nytt x 3

För ganska exakt 40 år sedan gjorde ABBA-kvartetten sina första samarbeten under namnet Fästfolket. Det firas denna vecka med en rejäl dos ABBA-utgivningar – inkluderande ny upplaga av samlingen Abba Gold, en vinyl-box, samt en ABBA-app för iPhone.

ABBA:s samlingsalbum ABBA Gold, som till dags dato har sålt mer än 28 miljoner exemplar över hela världen, kommer att släppas i en ny CD+DVD-utgåva. Den har fått namnet ABBA Gold CD/DVD Special Edition och innehåller den senaste remastrade utgåvan av albumet, men också en DVD med nyligen remastrade versioner av videorna till samtliga låtar som ingår på originalalbumet. DVD:n innehåller också bonusmaterial. Fem av videorna visas som ”före-och-efter”-jämförelser i ”split screen”, och dessutom ingår en riktig raritet: en tecknad filmversion av Money, Money, Money som nyligen hittades i arkivet.

ABBA låter sig också svepas med i den nostalgiska vurmen för vinylalbum som just nu sveper över världen. I boxen ABBA – The Vinyl Collection återfinns samtliga av gruppens åtta originalalbum, och dessutom en bonus-LP som innehåller de fem singel-A-sidor som inte var med på originalalbumen samt ytterligare fem låtar som ABBA:s Benny Andersson har valt ut personligen. Boxen har mastrats från de analoga masterbanden och LP-skivorna presenteras i omslag och innerpåsar som är exakta kopior av de svenska originalutgåvorna. ABBA – The Vinyl Collection innehåller också ett häfte på 52 sidor med en kronologisk översikt av gruppens karriär och fakta om albumen, samt foton, memorabilia och dokumentation från arkiven.

Idag släpps även världens första officiella ABBA-app för iPhone. Appen, som utvecklats av svenska Singbox, är en unik musikupplevelse som låter fansen själva sjunga till sina favoritlåtar, tävla mot vänner och andra fans samt uppleva bandets klassiska videor integrerade med sin egen sång. För musikindustrin innebär applikationen en helt ny distributionskanal och banbrytande möjligheter att förpacka både ny och gammal musik på ett interaktivt och upphovsrättsligt kontrollerat sätt.

Singbox är den första svenska applikation som bygger på professionell studioteknik och ger användarna helt nya upplevelser av musik och underhållning, jämfört med tidigare konsolspel som Singstar och Lips. Användarna kan också, för första gången med iPhone, samtidigt sjunga till artistens videor.

– Singbox är en väldigt spännande ny kanal för oss att nå ut med våra artister. ABBA är ett av världens mest kända varumärken och vi är oerhört stolta att tillsammans med dem få uppleva nya sätt att nå deras gamla och nya fans, säger Per Sundin, vd för Universal i Sverige.

Bakom applikationen ligger företaget Singbox, grundat 2008 av Carl Ljungström och John Ardelius. Carl Ljungström är utbildad vid Royal Academy of Music i London och John Ardelius är civilingenjör i teknisk fysik från KTH och industridoktorand vid Swedish Institute of Computer Science (SICS).

– Vi är otroligt glada över att ha ABBA som första band i appen. Deras låtar är kända över hela världen och det känns fantastiskt kul att få vara med och presentera dem i det här nya, integrerade formatet, säger Carl Ljungström, vd och grundare.

– Singbox ger unika möjligheter att bygga starka relationer med gamla och nya fans. Skivbolagen får en chans att förpacka äldre material i nytt format som också ger ett mervärde till varje låt. Och man kan förpacka ny musik i ett interaktivt sammanhang som tilltalar den yngre publik som en tid vänt ryggen åt den traditionella skivförsäljningen, säger Carl Ljungström.

– Potentialen i Singbox är enorm, bättre start än med ABBA-låtarna kan man heller knappast få. Vi kommer göra allt vi kan för att hjälpa till och sprida Singbox i världen. Efter 'krisen' i branschen kan det här vara ett av fler initiativ som ersätter dom ekonomiska förluster som skivbolag, musikförlag, artister och låtskrivare har gjort dom senaste åren, säger Martin Ingeström, vd för Universal Music Publishing Scandinavia.

– ”Tänket” med utgivningarna är att visa hur otroligt stora ABBA är och vilken bredd de har, något vi är otroligt stolta över att få jobba med!, summerar Mia Segolsson, Marketing Manager för Polar Music på Universal.

Lars Nylin