2 december 2010

4 SNABBA Filip Wilén / Bud Fox Management

Hösten 2002 startade Filip Wilén managementbolaget Bud Fox. Bolaget är baserat i Lund, men arbetskartan omfattar i princip hela världen. I dag representerar man Lykke Li, Johnossi, Shout Out Louds, Anna Ternheim och El Perro Del Mar samt Björn Yttling som producent/låtskrivare. MI riktade 4 SNABBA till Filip Wilén, som just nu befinner sig i New York.

Hej Filip! Vad gör du i USA?
– Jag är här för en massa möten, främst gällande Lykke Li denna gång. Jag håller på att förbereda och planera hennes andra albumrelease i USA första mars, så jag spenderar långa dagar på kontoret med vår partner Atlantic Records.
– Lykke själv är här i två veckor och gör massa stora intervjuer och plåtningar med ”longlead”-magasin. Det är mycket stort intresse inför hennes kommande platta här. I dag blev det till exempel officiellt att Lykke är på omslaget på tunga,
kredibla amerikanska Fader Magazine (se länk nedan!/reds.anm). De följde Lykke under ett par dagar i Stockholm under hösten och tidningen släpps nästa vecka.
– Jag kom nyss tillbaks till hotellet efter en fantastisk Lykke Li-spelning på Le Poison Rogue. En teaserspelning på ett ställe som tar 600 persor och sålde slut på två dagar. Biljettförsäljningen till Lykkes stora USA turne i maj startade förra veckan och säljer väldigt bra redan.
– Jag träffar även olika förlag och lablar for Johnossis räkning och folk är mycket peppade på deras musik och inte minst det senaste albumet Mavericks. Träffar även Anna Ternheim som bor här i New York numera.

För åtta år sedan startade du Budfox och idag är du såväl manager för både artister och en producent, som skivbolagsman och konsult inom musikbranschen. Har du uppnått de mål de satte vid starten eller hur såg dina planer ut när du drog igång?
– Sedan ett par år tillbaks så gör jag endast management. Jag hinner inte med något mer. Bud Fox Recordings existerar fortfarande, men endast som Shout Out Louds hemmalabel.
– Konsultuppdragen slutade jag med efter att Robyn anlitade mig att hjälpa henne starta sin egen label Konichiwa Records och lanserade hennes förra album Robyn. Jag jobbade med det i närmare två år. En fantastisk resa med en fantastisk artist.
– Mitt mål efter fyra år som promotionchef och produktchef på BMG var främst att via mitt management hitta artister och skapa långsiktiga internationella karriärer för dom. Att jobba internationellt var den stora utmaningen för mig, men såklart även se till att artisterna växer och utvecklas på hemmaplan samtidigt.
– Så, ja, första satta målet är nått då alla mina klienter har internationella karriärer på olika nivåer. Men såklart har många nya mål satts sen dess som jag nu strävar mot…

Vad arbetar du med just nu och vilka förhoppningar har du för dina artister?
– Det ar mycket förberedelser infor den globala releasen av Lykke Lis kommande album Wounded Rhymes. Mycket resande. Samtidigt så turnerar Johnossi massivt och väldigt framgångsrikt i Sverige, Norge och Tyskland. De drar fulla hus överallt! Shout Out Louds har haft ett fantastiskt år och genomfört större turnéer över världen än någonsin tidigare. De avslutar nu året med en Australien-turné.

Hur uppfattar du i ditt internationella arbete intresset för svensk musik, rent generellt?
– Allt bottnar naturligtvis i hur stark artisten, musiken, produkten du jobbar med är. Men folk i världen vet att svensk musik eller musik från svenska upphovsmän ofta håller mycket hög kvalitet. Så det initiala intresset finns där, men sedan att ro det hamn och skapa ordentliga internationella karriärer är något helt annat…

Claes Olson

Länk:
Lykke Li i The Fader