4 november 2010

4 SNABBA Per Sinding Larsen, musikorakel på SVT

– Vi är mest nyfikna på det nyaste nya i musiken, en ny generation artister, men skulle bli alldeles för förutsägbara om siktet bara var inställt ditåt. Därför åker vi lika gärna till Sweden Rock Festival som att spela in Mauro Scocco eller Maja i The Sounds som vi hyllade med en hel serie i somras. Vår publik är ung, musikintresserad och trogen. Och stadigt växande. Vi vill inte sätta några åldersgränser, men de som hittat oss är främst runt de tjugo. Festivalprogrammet drar just den publik som SVT har svårt att hitta.

Var Iceland Airwaves en "typisk utryckning" för psl.se eller var det en lite större satsning? Vad kändes intressantast?

– PSL vill berätta om det nyaste nya i musiken. Ibland finns den i Årsta, ibland i Vindeln eller Malmö. Men, vi tittar också ut i världen. Då måste man resa på sig. Sedan starten har vi besökt en rad festivaler och städer för att leta nya bra band och röster, inte minst i USA där vi besökt såväl Coachella som SXSW. Iceland Airwaves håller fortfarande på att hämta sig efter kriserna med landets ekonomi och den konflikt festivalen verkar ha haft med de inhemska banden. I år hade man därför extra fokus på hemmascenen som rymmer både gammalt och nytt intressant. Olafur Arnalds, Bloodgroup och Pascal Pinon tillhör de mer nya och mer intressanta. Storbandet Reykjavik! är äldre, men lika fantastiska som förr. Att ingen bokat Islands bob hund till Sverige är en gåta.

– Bland de internationella namnen var det mesta känt av oss sedan tidigare. Toro Y Moi, Diamond Rings, Neon Indian, Selvhenter (från Danmark) och The Antlers tillhörde det vi tyckte var mest spännande. Men bäst och mest applåderat var 19-åriga tampa-rapparen Dominique Young Unique som vi hoppas se på en svensk estrad snarast. Hon har redan ett antal bra spår, men skulle en producent som t ex Diplo intressera sig för henne kan det gå hur långt som helst.

Vad har du för övrigt på gång just nu i din roll på SVT? Några roller utanför SVT närmaste tiden?

– Just nu sänder vi alltså PSL på Festival. Åtta halvtimmar teve i tvåan från fyra av sommarens festivaler (Siesta! Peace & Love, Sweden Rock och Way Out West) varje tisdag kl 22.45 och torsdag kl 19.30. Det är PSL:s första egna program och en intressant förlängning av vårt arbete på sajten. Samtidigt skissar jag på framtida idéer med musikprogram på webb och i teve. PSL har funnits i samma form sedan starten och skulle verkligen behöva renoveras och uppdateras för att motsvara dagens pop-webb-värld. Utöver det? En rad musikjuryuppdrag, både svenska och internationella, är det enda jag hinner med. Bl.a. för det svenska musikexportpriset.

Om du fritt fick bestämma över SVT.s populärkulturbevakning, vad skulle då bli ditt första/största beslut?

– Den svenska popmusikens historia! Visst är det viktigt att berätta vad som händer här och nu i musiken (som vi gör på PSL), men historia är alltid historia. Och av den svenska popmusiken rymmer en helt otrolig sådan. Inte bara i sig själv med all tradition och berättelser om framgång och fall. Höjer man blicken från strängarna så kan man se rockens roll i allt från EU-medlemskap till Dan Andersson, internet och mellanölets avskaffande. För några år sedan skrev jag och Jan Gradvall åtta timmeslånga avsnitt avsedda för visning för den stora publiken på primetime i ettan i svt. Vi tyckte att rikets rockmusik förtjänade en riktig finplats i hyllan bland de andra halvfranskt inbundna banden och satsade stort. Det tyckte däremot inte den tidens programchef…

– Sedan är det på tiden att popmusiken får sitt eget Babel"på svt. En sorts Studio Pop. Ett pratprogram där man diskuterar och berättar ingående vad som är viktigast just nu i popkulturen. Det har ju inte blivit direkt lättare med åren för lyssnare att orientera sig i den nya musikkulturen. Som innehåller så mycket som är så fantastiskt bra. Jag hittar minst en ny omtumlande låt om dagen. Jag har sagt det förr, men säger det gärna igen; Popmusiken har aldrig varit bättre än i detta nu.


Lars Nylin

Musikoraklet Per Sinding-Larsen driver sedan tre år Sveriges Televisions musiksajt psl.se, som just nu sänder sin första egna serie PSL på festival. När MI nyligen träffade Per på Iceland Airwaves tog vi tillfället i akt till en intervju under vinjetten 4 snabba.

Vad är egentligen psl.se och vilka ser ni som den primära målgruppen?

Musikoraklet Per Sinding-Larsen driver sedan tre år Sveriges Televisions musiksajt psl.se, som just nu sänder sin första egna serie PSL på festival. När MI nyligen träffade Per på Iceland Airwaves tog vi tillfället i akt till en intervju under vinjetten 4 snabba.

Vad är egentligen psl.se och vilka ser ni som den primära målgruppen?

– PSL är en musiksajt på svt.se som funnits i tre och ett halvt år. Vi började som en blogg och fortsatte med att göra egna klubbkvällar och TV-inslag. Just nu sänds vår första egna teveserie, PSL på Festival.

– Hur det började? Våren 2007 fick jag och mina kollegor Klas Sivertson och Henrik S Burman pengar och valde mellan att göra ett musikprogram i teve eller på webb. Det senare alternativet kändes både mer rätt och intressant med tanke på vad som hänt med både musik och teve. Det egentliga startskottet var den minifestival vi höll på Hultfredsfestivalen 2007 där vi lät band som vi trodde på spela. Här kunde man se Laakso, Fibes O´Fibes, Familjen, Sweptaways, Those Dancing Days och, inte minst, Lykke Li bland många andra. Sedan har vi fortsatt med att försöka presentera bra musikinspelningar, intervjuer, nyheter, klubbevenemang och miniserier på sajten. Efter ett tag började vi samarbeta med Hype, svt morgon och Kulturnyheterna.