28 september 2010

4 snabba till Fredrik Larsson som gör succé på YouTube

En än så länge okänd 25-årig kille från Gävle, Fredrik Larsson, har den senaste tiden skapat en stor succé kring sina videor på YouTube. MI och Digitalnytt har ställt 4 snabba till Fredrik.

Fredrik Larsson, eller FreddeGredde som han kallar sig på nätet, gör covers och medleys på främst hits och soundtracks av olika slag. Hans 32 songs in 8 minutes har haft över 7 miljoner views och hans The TV Theme Medley närmare 2,5 miljoner. Totalt har hans videos visats en bra bit över 15 miljoner gånger, en succé som nog kan göra de flesta ganska stora svenska artister avundsjuka.

Berätta lite mer om vem du är och vad du gör?

– Jag har intresserat mig för musik, framför allt teorin bakom den, i snart tio år nu. Komponerade hemma på datorn (mest instrumentalt) under större delen av denna tid, men tänkte aldrig att jag skulle tjäna pengar på det. Jag gjorde helt enkelt för konstig och okommersiell musik! Sedan hände det att jag gjorde ett par videor som jag lade upp på YouTube, mest för att bevisa för mig själv och andra att jag även kunde göra lättillgänglig och uppskattningsbar musik. Videorna blev populära, och tack vare det ser jag idag mitt musicerande på ett nytt sätt: Det finns en möjlighet för mig att leva på musiken!

Varför tror du att dina videor har fått en sådan stor uppmärksamhet på YouTube, framför allt i USA?

– Det finns flera anledningar. För det första gäller det att tilltala specifika målgrupper, speciellt sådana som mest håller till på internet. Nördar och yngre tonårsflickor, främst. Detta gjorde jag genom att spela kända poplåtar och tv-spelsrelaterad musik, blanda in "internetkultur", se söt och charmig ut, och så förstås att göra allt så bra som möjligt. Folk, framför allt amerikaner tror jag, vill bli imponerade! Det ska se enkelt och avslappnat ut, men ändå göras skickligt och med glimten i ögat.

När lade du upp din första video på YouTube, och när märkte du att det fanns ett intresse?

– För två år sedan. Jag märkte att det fanns ett intresse när mina tv-spelsrelaterade videor dök upp på alla möjliga tv-spelsforum och bloggar, och tittarantalet sköt i höjden. Folk ville att jag skulle fortsätta göra sådana videor, men jag ville göra nya saker, att prova sjunga också. Jag misstänkte att det skulle gå åt skogen eftersom den videon, 32 songs in 8 minutes inte riktade sig till gamers. Men som tur var uppskattades den, och spred sig även till en bredare publik.

Om du skulle ge något eller några tips till andra artister, vad ska man tänka på när man använder YouTube som marknadsföringskanal?

– Det nästan viktigaste är att göra något fräscht! En vanlig poplåt kommer aldrig slå igenom på YouTube. (Förutom om den eller artisten har blivit marknadsförd genom andra medier.) Det kommer inte heller ännu en vanlig I'm Yours-cover göra. Det måste stå ut, vara annorlunda! Helst ska det bygga på något internetfenomen eller annan humoristisk/spännande idé (kan även vara visuellt), eftersom det är de vana internetanvändarna som kommer sprida videorna om de är underhållande. Ställ en fråga till dig själv: Kommer din video vara så unik och uppskattad att människor länkar just DIN video till alla sina kompisar och kontakter?

Daniel Johansson

Här finns FreddeGreddes YouTube-kanal:

http://www.youtube.com/user/Freddie25